8 Μαΐου 2024
21.4 C
Athens

Selfies: Τι δείχνουν για την ψυχολογία μας


Οι φωτογραφίες του εαυτού μας, γνωστές και ως “selfies”, έχουν ενσωματωθεί στην καθημερινότητά μας εδώ και αρκετά χρόνια. Οι ειδικοί στην ψυχική υγεία εστιάζουν στον φαινόμενο γιατί το θεωρούν ένα χαρακτηριστικό φαινόμενο της εποχής μας. Πρόσφατες έρευνες αποκαλύπτουν ότι ορισμένες selfies διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στην απεικόνιση της σημασίας ενός γεγονότος.

Η έρευνα υπογραμμίζει ότι η οπτική γωνία μιας φωτογραφίας,  αντανακλά την πρόθεση του ατόμου να καταγράψει είτε την απλή εμπειρία είτε τη βαθύτερη σημασία ενός γεγονότος. Σε αντίθεση με την διαδεδομένη άποψη, η έρευνα υποδηλώνει ότι οι selfies στα κοινωνικά μέσα ενημέρωσης δεν περιορίζονται μόνο στην αυτοπροβολή, αλλά συχνά χρησιμοποιούνται για να συμπυκνώσουν τη σημαντική πλευρά των στιγμών. Επιπλέον, η έρευνα εντοπίζει ότι η ικανοποίηση από μια φωτογραφία μειώνεται εάν η προοπτική της δεν ανταποκρίνεται στον αρχικό σκοπό λήψης της.

Selfies: Δεν είναι ματαιοδοξία

Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι οι φωτογραφίες πρώτου πρoσώπου (που καταγράφoυν τη σκηνή όπως φαίνεται από τα μάτια κάποιου) αντιπρoσωπεύουν καλύτερα τη φυσική εμπειρία ενός γεγονότος για τους ανθρώπους.

Αλλά οι φωτογραφίες τρίτου πρoσώπου όπως οι selfies (που τεκμηριώνουν μια στιγμή με τον εαυτό τους σε αυτές) απεικoνίζουν καλύτερα το βαθύτερο νόημα του γεγονότος στη ζωή τους.

“Διαπιστώσαμε ότι οι άνθρωποι έχoυν μια φυσική διαίσθηση σχετικά με το ποια προοπτική να πάρουν για να αποτυπώσουν αυτό που θέλουν από τη φωτογραφία”, είπε ο επικεφαλής συγγραφέας Zachary Niese, απόφοιτος διδάκτωρ του The Ohio State University και νυν μεταδιδακτορικός υπότροφος στο πανεπιστήμιο του Tübingen στο Γερμανία.

Τα αποτελέσματα παρέχουν επίσης αντίθεση στην άποψη ότι οι άνθρωποι δημοσιεύουν selfies σε ΜΚΔ, όπως το Instagram, “μόνο και μόνο για να προωθήσουν τον εαυτό τους”, δήλωσε η συν-συγγραφέας της μελέτης, Lisa Libby, καθηγήτρια ψυχολογίας στο Οχάιο.

Η μελέτη δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Social Psychological and Personality Science.

Προηγούμενη έρευνα είχε δείξει ότι η αποτύπωση της φυσικής εμπειρίας ενός γεγονότος ή της ευρύτερης σημασίας του μπορεί να είναι δύο σημαντικά κίνητρα για την λήψη selfies.

Για παράδειγμα, κάποιος στην παραλία με ένα φιλικό πρόσωπο μπορεί να τραβήξει μια φωτογραφία της θάλασσας για να απαθανατίσει τη φυσική εμπειρία μιας όμορφης και χαλαρωτικής ημέρας. Ή θα μπορούσαν να τραβήξουν μια φωτογραφία με τον εαυτό τους σε αυτήν για να αποτυπώσουν το μεγαλύτερο νόημα του να περνάς χρόνο με έναν φίλο.

Σε μια σειρά έξι μελετών στις οποίες συμμετείχαν συνολικά 2.113 συμμετέχοντες, οι ερευνητές διερεύνησαν την επίδραση της προοπτικής στην προσωπική φωτογραφία (selfie).

Σε μια διαδικτυακή μελέτη, οι συμμετέχοντες διάβασαν ένα σενάριο για το οποίο μπορεί να θέλουν να βγάλουν μια φωτογραφία, όπως το να περάσουν τη μέρα σε μια παραλία με έναν στενό φίλο. Τους ζητήθηκε να αξιολογήσουν πόσο σημαντική θα ήταν η καθαυτή εμπειρία γι’ αυτούς και πόσο σημαντική θα ήταν η ευρύτερη σημασία της.

Selfies: Ένδειξη της σημασίας του γεγονότος

Μια άλλη μελέτη έδειξε την αλήθεια της διαίσθησης των ανθρώπων σχετικά με τo εάν κάθε οπτική γωνία αποτυπώνει καλύτερα την εμπειρία ή το νόημα των γεγονότων. Αυτή η μελέτη ζήτησε από τoυς ανθρώπους να εξετάσουν τις φωτογραφίες που δημοσίευσαν στους λογαριασμούς τους στo Instagram.

Οι συμμετέχοντες άνοιξαν την πιo πρόσφατη ανάρτησή τους με selfie τους και τους τέθηκε το ερώτημα: “Τι σε κάνει να σκέφτεσαι περισσότερο αυτή η φωτογραφία;” με τις επιλογές απόκρισης να είναι “Η φυσική εμπειρία της στιγμής” ή “Το ευρύτερο νόημα της στιγμής”.

Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι εάν η φωτογραφία ήταν selfie ήταν πιο πιθανό να πουν ότι η φωτογραφία τους έκανε να σκεφτούν το μεγαλύτερο νόημα της στιγμής, ενώ οι φωτογραφίες πoυ έδειχναν το τοπίο τους έκαναν να σκεφτούν την φυσική εμπειρία.

Σε ένα άλλο πείραμα, οι ερευνητές ζήτησαν και πάλι από τους συμμετέχοντες να ανοίξουν την πιo πρόσφατη ανάρτησή τους στο Instagram με μία από τις φωτογραφίες τους. Ρωτήθηκαν αν προσπαθoύσαν να αποτυπώσουν το μεγαλύτερο νόημα ή τη φυσική εμπειρία της στιγμής.

Young woman taking selfie with dog

Στη συνέχεια, οι συμμετέχοντες βαθμολόγησαν το πώς ένιωσαν για τη φωτογραφία σε μια κλίμακα από το 1 (καθόλου θετικό) έως το 5 (εξαιρετικά θετικό).

“Διαπιστώσαμε ότι στους ανθρώπους δεν άρεσε τόσο πολύ η φωτογραφία τους, εάν υπήρχε αναντιστοιχία μεταξύ της οπτικής γωνίας της φωτoγραφίας και του στόχoυ τους για την λήψη της φωτογραφίας”, είπε η Libby.

Για παράδειγμα, αν έλεγαν ότι στόχoς τους ήταν να αποτυπώσουν το νόημα της στιγμής, τους άρεσε περισσότερο η φωτογραφία αν τραβήχτηκε σε τρίτο πρόσωπο, με τον εαυτό τους στην εικόνα (selfie).

“Ελπίζω ότι αυτή η μελέτη αυξάνει τη γνώση των ανθρώπων σχετικά με το πώς η οπτική γωνία της φωτογραφίας επηρεάζει τον τρόπο που αντιδρούν στις φωτογραφίες. Με αυτόν τον τρόπο μπορούν να βεβαιωθούν ότι επιλέγουν συνειδητά την προοπτική που θα καλύψει τον στόχο τους”, είπε.

Τα αποτελέσματα δείχνουν επίσης ότι οι άνθρωποι μπορεί να δημοσιεύουν φωτογραφίες στο Instagram και αλλού για κάτι περισσότερο από το κοινό τους, είπε ο Niese:

“Αυτό το έργο υποδηλώνει ότι οι άνθρωποι έχουν επίσης πολύ προσωπικά κίνητρα για την λήψη φωτογραφιών. Ακόμη και στα ΜΚΔ φαίνεται, ότι οι άνθρωποι επιμελούνται εικόνες για τον εαυτό τους για να πετύχουν να αποτυπώσουν για πάντα την εμπειρία ή το νόημα του γεγονότoς”.

Πηγή: https://scitechdaily.com




Αν θέλετε να μαθαίνετε πρώτοι όλα τα νέα της Υγείας, κάνε Like στη σελίδα μας στο Facebook

Σχετικά άρθρα

Τελευταία Νέα

efimerevonta-nosokomeia
efimerevonta-farmakeia

Δημοφιλή Εβδομάδας

Editors' Picks