18 Μαΐου 2024
17.4 C
Athens

Εξυπνάδα: Τα 7 γνωρίσματα των συναισθηματικά ευφυών ανθρώπων


Όσοι είναι συναισθηματικά ευφυείς έχουν μια σειρά από συνήθειες και συμπεριφορές που τους επιτρέπουν να διαχειρίζονται τα δικά τους συναισθήματα και να κατανοούν τα συναισθήματα των άλλων.

Η εξυπνάδα δεν είναι μονόπλευρη. Υπάρχει και η συναισθηματική ευφυϊα. Δηλαδή η ικανότητα κάποιου να είναι συντονισμένος με τα δικά του συναισθήματα, να εκφράσει τα συναισθήματα με τον κατάλληλο τρόπο αλλά και να έχει ενσυναίσθηση… δηλαδή  να καταλαβαίνει πώς αισθάνονται οι άλλοι.

Η συναισθηματική νοημοσύνη περιλαμβάνει τέσσερις βασικές δεξιότητες:

Ικανότητα αντίληψης των συναισθημάτων
Ικανότητα εξήγησης των συναισθημάτων
Ικανότητα κατανόησης των συναισθημάτων
Ικανότητα διαχείρισης συναισθημάτων

Τα 7 βασικά πράγματα που κάνουν οι άνθρωποι με συναισθηματική εξυπνάδα:

1. Αυτογνωσία
Ο ψυχολόγος και συγγραφέας Daniel Goleman προσδιορίζει την αυτογνωσία ως ένα από τα βασικά συστατικά της συναισθηματικής νοημοσύνης. Η αυτογνωσία περιλαμβάνει την ικανότητα αναγνώρισης διαθέσεων και συναισθημάτων. Μέρος της αυτογνωσίας περιλαμβάνει επίσης την επίγνωση του τρόπου με τον οποίο τα συναισθήματα και οι διαθέσεις σας επηρεάζουν τους άλλους ανθρώπους. Αυτή η ικανότητα να παρακολουθείτε τις δικές σας συναισθηματικές καταστάσεις είναι βασική προϋπόθεση για τη συναισθηματική νοημοσύνη.

2. Ενσυναίσθηση
Η ενσυναίσθηση είναι ένα άλλο από τα κύρια στοιχεία συναισθηματικής νοημοσύνης, σύμφωνα με τον Goleman. Αυτό περιλαμβάνει την ικανότητα κατανόησης των συναισθημάτων των άλλων ανθρώπων. Για να αλληλεπιδράσετε με άλλα άτομα σε πολλούς τομείς της ζωής, όπως στη δουλειά ή στο σχολείο, πρέπει να είστε σε θέση να αναγνωρίζετε τι νιώθουν. Εάν ένας συνάδελφος είναι αναστατωμένος ή απογοητευμένος, το να αναγνωρίζετε τι αισθάνεται μπορεί να σας δώσει μια πολύ καλύτερη ιδέα για το πώς να ανταποκριθείτε.

3. Αυτορρύθμιση
Η αυτορρύθμιση είναι απολύτως κεντρική για τη συναισθηματική νοημοσύνη. Η κατανόηση των συναισθημάτων σας είναι πολύ καλή, αλλά όχι ιδιαίτερα χρήσιμη εάν δεν μπορείτε να χρησιμοποιήσετε αυτήν τη γνώση. Οι συναισθηματικά ευφυείς σκέφτονται πριν ενεργήσουν με βάση τα συναισθήματά τους. Είναι συντονισμένοι με το πώς νιώθουν, αλλά δεν αφήνουν τα συναισθήματά τους να κυβερνούν τις πράξεις τους.

animal assisted therapy for kids charming smiling 2023 03 27 20 26 56 utc scaled

4. Οι συναισθηματικά ευφυείς έχουν πάντα κίνητρο
Αυτό σημαίνει ότι έχουν κίνητρο να επιτύχουν τους στόχους τους και είναι ικανοί να διαχειριστούν τις συμπεριφορές και τα συναισθήματά τους προκειμένου να επιτύχουν μακροπρόθεσμα. Μπορεί να είναι νευρικοί για να κάνουν μια αλλαγή στη ζωή τους, αλλά γνωρίζουν ότι η διαχείριση αυτού του φόβου είναι σημαντική. Κάνοντας ένα άλμα και κάνοντας την αλλαγή, γνωρίζουν ότι μπορεί να κάνουν τη ζωή τους καλύτερη και να έρθουν ένα βήμα πιο κοντά στην επίτευξη των στόχων τους.

5. Οι συναισθηματικά ευφυείς έχουν εξαιρετικές κοινωνικές δεξιότητες
Αυτό συμβαίνει εν μέρει επειδή είναι πολύ καλά συντονισμένοι τόσο με τα δικά τους συναισθήματα, όσο και με αυτά των άλλων. Ξέρουν πώς να αντιμετωπίζουν τους ανθρώπους αποτελεσματικά και επενδύουν κομμάτι του εαυτού τους στη διατήρηση υγιών κοινωνικών σχέσεων και στο να βοηθούν τους γύρω τους να πετύχουν.

6. Οι συναισθηματικά ευφυείς είναι πρόθυμοι και ικανοί να συζητήσουν συναισθήματα με άλλους
Μερικές φορές οι άνθρωποι είναι συμπονετικοί και εναρμονίζονται με τα συναισθήματά τους, αλλά δυσκολεύονται να μοιραστούν πραγματικά αυτά τα συναισθήματα με τους άλλους. Οι συναισθηματικά ευφυείς όχι μόνο κατανοούν τα συναισθήματα, αλλά ξέρουν και πώς να τα εκφράσουν κατάλληλα.
Τι ακριβώς εννοούμε λέγοντας κατάλληλα; Φανταστείτε, για παράδειγμα, ότι μόλις είχατε μια ιδιαίτερα απαίσια μέρα στη δουλειά. Είστε κουρασμένοι, απογοητευμένοι και θυμωμένοι για το πώς πήγαν τα πράγματα σε μια σημαντική συνάντηση. Μια ακατάλληλη έκφραση των συναισθημάτων σας μπορεί να περιλαμβάνει το να έρθετε σπίτι και να τσακωθείτε με τον/την σύζυγό σας, ή να στείλετε ένα κακεντρεχές email στο/στην προϊστάμενο/η σας. Μια πιο κατάλληλη συναισθηματική αντίδραση θα ήταν να συζητήσετε την απογοήτευσή σας με τον/την σύντροφό σας, να απελευθερώσετε κάποια ένταση πηγαίνοντας για τρέξιμο/περπάτημα και να καταλήξετε σε ένα πλάνο, για να κάνετε την επόμενη μέρα καλύτερη από την προηγούμενη.

7. Οι συναισθηματικά ευφυείς είναι σε θέση να προσδιορίσουν σωστά τις υποκείμενες αιτίες των συναισθημάτων τους
Φανταστείτε ότι απογοητεύεστε και θυμώνετε με έναν συνάδελφο. Καθώς αξιολογείτε τα συναισθήματά σας, αναλύστε με τι είστε πραγματικά αναστατωμένοι. Είστε θυμωμένοι με τις ενέργειες του συναδέλφου σας, ή μήπως ο θυμός σας πηγάζει από απογοητεύσεις και πίεση από κάτι άλλο, όπως πάρα πολλή δουλειά και ευθύνες; Οι συναισθηματικά ευφυείς είναι σε θέση να αξιολογήσουν την κατάσταση και να εντοπίσουν σωστά την αληθινή πηγή των συναισθημάτων τους.
Στην αρχή, αυτό μπορεί να φαίνεται απλό, αλλά η πραγματικότητα είναι ότι η συναισθηματική μας ζωή μπορεί να είναι τόσο περίπλοκη, όσο και ακατάστατη. Ο εντοπισμός της ακριβούς πηγής των συναισθημάτων σας μπορεί να είναι ιδιαίτερα δύσκολος, όταν αντιμετωπίζετε ισχυρά συναισθήματα, όπως αγάπη και θυμό.

Πηγή: verywellmind.com




Αν θέλετε να μαθαίνετε πρώτοι όλα τα νέα της Υγείας, κάνε Like στη σελίδα μας στο Facebook

Σχετικά άρθρα

Τελευταία Νέα

efimerevonta-nosokomeia
efimerevonta-farmakeia

Δημοφιλή Εβδομάδας

Editors' Picks