21 Μαΐου 2024
22.4 C
Athens

Διάθεση: 7 Τρόποι να την ενισχύσεις που δεν κοστίζουν τίποτα


Αισθάνεστε λίγο κατάθλιψη μετά από τη λήψη μερικών δυσάρεστων ειδήσεων και σας χάλασαν την διάθεση; Προσπαθείτε να νικήσετε την αγωνία της Κυριακής για την εβδομάδα που ακολουθεί; Έχετε μια απαίσια μέρα;

Ακόμα και οι μικρές απογοητεύσεις και αναστατώσεις μπορούν να χαλάσουν τις καθημερινές σας δραστηριότητες και να σας αφήσουν με αίσθημα γκρίνιας, δυστυχίας και εντελώς αδιάφορο για τα πράγματα που χρειάζεστε ή θέλετε να φροντίσετε. Χρειάζεται λίγη ενθάρρυνση για να περάσετε ομαλά την ημέρα, αλλά ίσως να μην είστε σίγουροι για το ακριβώς να κάνετε για να αισθανθείτε καλύτερα.

Αυτό είναι εντελώς φυσιολογικό — η συναισθηματική δυσφορία δεν πρέπει να μας καταβάλει με αποτέλεσμα να μην ψάχνουμε λύσεις. Καθώς είμαστε συνεχώς με κακή διάθεση συσσωρεύονται δυσάρεστα συναισθήματα και μας κάνει χειρότερα.

Το να αγνοήσετε την πηγή της κακής σας διάθεσης δεν θα την εξαφανίσει, αλλά δεν είναι κακό να την αφήσετε στην άκρη προσωρινά για να εστιάσετε σε κάτι που σας κάνει να νιώθετε καλά.

Παρακάτω, θα βρείτε επτά ιδέες που μπορείτε να δοκιμάσετε όταν θέλετε να δώσετε λίγη ώθηση στη διάθεσή σας. Μπόνους: Δεν χρειάζεται να πληρώσετε για κανένα από αυτά.

Κάντε μια βόλτα στο πάρκο

Διάθεση: 7 Τρόποι να την ενισχύσεις που δεν κοστίζουν τίποτα

Μια σύντομη βόλτα στο πλησιέστερο πάρκο, ή οποιοδήποτε άλλο με φύση, μπορεί να βοηθήσει αρκετά τη χαμηλή διάθεση. Το περπάτημα στη φύση, για την ακρίβεια, ακολουθεί μια προσέγγιση 3-σε-1 για την ενισχύσει  της παραγωγής την παραγωγή των «ορμονών της ευτυχίας», των χημικών μεσολαβητών που βοηθούν στη ρύθμιση της διάθεσης.

Εάν είναι η μεσημεριανή ύφεση ή μια μεγάλη νύχτα που σας αφήνει λίγο μελαγχολική, ένα γρήγορο περπάτημα 10 λεπτών μπορεί να αυξήσει τη ροή του αίματος στον εγκέφαλό σας και να σας ενεργοποιήσει, απαλύνοντας τα συναισθήματα κόπωσης και νωθρότητας. Το περπάτημα μπορεί επίσης να βοηθήσει στη μείωση του επιπέδου των ορμονών του στρες στο σώμα σας και να προκαλέσει την απελευθέρωση ενδορφινών, ορμονών που μπορούν να ανακουφίσουν το άγχος, τον πόνο και την ενόχληση.

Φυσικά, το φως του ήλιου έχει επίσης οφέλη. Περνώντας μόλις 10 ή 15 λεπτά στον ήλιο μπορεί να προκαλέσει την παραγωγή σεροτονίνης, μαζί με περισσότερες ενδορφίνες, δημιουργώντας μια μεγάλη δόση χημικών ουσιών που βελτιώνουν τη διάθεση. Επιπλέον, το φυσικό φως μπορεί να σας βοηθήσει να αισθάνεστε γεμάτοι ενέργεια και εγρήγορση, ειδικά αν κάθεστε σε ένα δωμάτιο.

Και ας μην ξεχνάμε τη φύση.

Οι έρευνες δείχνουν  ότι οι άνθρωποι που περνούν τακτικά χρόνο έξω ή βλέπουν εικόνες ή βίντεο της φύσης όταν δεν είναι δυνατό να βγουν έξω, έχουν συχνά καλύτερη διάθεση συνολικά.

Το γέλιο αλλάζει την διάθεση

Υπάρχει λόγος για τον οποίο τόσοι πολλοί δάσκαλοι και άλλοι δημόσιοι ομιλητές τείνουν να ξεκινούν την ομιλία τους με ένα αστείο ή πνευματώδη σχόλιο. Το γέλιο σε μια ομάδα μπορεί να βοηθήσει στην ανακούφιση της έντασης και να αφήσει όλους να νιώσουν λίγο πιο ενεργητικοί — και συχνά, λίγο πιο δεμένοι.

Το γέλιο λειτουργεί και σε ατομικό επίπεδο. Αν νιώθετε λίγο αγχωμένοι ή στρεσαρισμένοι για κάτι — για παράδειγμα, μια μεγάλη παρουσίαση στη δουλειά ή μια βαριά συζήτηση με ένα αγαπημένο πρόσωπο — η χιουμοριστική προσέγγιση μπορεί να σας βοηθήσει να ξεφύγετε από κάποια ένταση και να σας αφήσει σε μια πιο ελαφριά διάθεση.

Αν είναι δύσκολο να προκαλέσετε γέλιο όταν δεν αισθάνεστε πολύ αστείοι, δοκιμάστε αυτά:

  • Αστεία βίντεο. Δεν ξέρετε τι να δείτε; Κοιτάξτε στο YouTube για να δείτε δεκάδες συλλογές.
  • Βίντεο με ζώα. Όταν πρόκειται για το να ξεπεράσετε ένα άσχημο κέφι, τα κατοικίδια μπορούν να είναι απολαυστικά αστεία, αλλά είναι και πανέμορφα. Έχετε δει όλα τα βίντεο γάτων και σκύλων εκεί έξω; Τα πουλιά μπορούν επίσης να είναι πολύ αστεία.
  • Αναζητήστε συγγραφείς κωμωδίας. Αν προτιμάτε το γραπτό λόγο αντί του οπτικού περιεχομένου, ίσως προτιμήσετε αστεία βιβλία αντί για αστεία βίντεο. Ξεκινήστε με τη λίστα του NPR με τα 100 αστεία βιβλία.
  • Πηγαίνετε στο διαδίκτυο. Μπορείτε να βρείτε γρήγορο υλικό  σε ιστοτόπους όπως το Reductress, το The Onion ή το r/funny του Reddit, ένα subreddit αφιερωμένο σε ό,τι αφορά το χιούμορ.
  • Μοιραστείτε αστεία. Στη δουλειά ή με φίλους; Ρωτήστε αν κάποιος γνωρίζει καλά αστεία ή μοιραστείτε ένα ή δύο αγαπημένα σας.

Θεραπεία με αρώματα

Το αίσθημα της μυρωδιάς επικοινωνεί απευθείας με την αμυγδαλή, ένα μέρος του εγκεφάλου που βοηθά στον έλεγχο των συναισθημάτων. Γι’ αυτό το λόγο, οι μυρωδιές που προκαλούν θετικές ή νοσταλγικές μνήμες συχνά βοηθούν στην ανακούφιση της έντασης και της ανησυχίας. Η σύνδεση μεταξύ του εγκεφάλου και της αίσθησης της μυρωδιάς ενδέχεται επίσης να εξηγήσει γιατί τα πράγματα που μυρίζουν καλά μπορούν να σας κάνουν να νιώθετε καλά.

Η αρωματοθεραπεία αναφέρεται συνήθως στη χρήση αιθέριων ελαίων για τη βελτίωση της διάθεσης ή της ψυχικής υγείας, αλλά δεν είναι απαραίτητο να αγοράσετε αιθέρια έλαια για να λάβετε αυτά τα οφέλη. Μπορεί να έχετε ήδη μερικές αρωματικές ουσίες που βοηθούν στην αναβάθμιση της διάθεσης στο σπίτι ή το γραφείο σας:

  1. Έχετε ένα αγαπημένο αρωματικό σαπούνι ή λοσιόν; Αφιερώστε λίγο χρόνο για να πλύνετε προσεκτικά τα χέρια σας ή κάντε ένα γρήγορο τρίψιμο στα χέρια και τους ώμους σας.
  2. Αισθάνεστε χαμένος επειδή σας λείπει κάποιος που αγαπάτε; Μυρίστε κάτι που σας θυμίζει αυτόν.
  3. Έχετε στην γειτονιά σας εντυπωσιακούς κήπους; Κάντε έναν μικρό περίπατο για να μυρίστε τα τριαντάφυλλα. Άλλα αρωματικά φυτά που ενδέχεται να συναντήσετε στη φύση είναι η λεβάντα, η γιασεμί, το κισσόχορτο και το δεντρολίβανο.
  4. Πηγαίνετε στην κουζίνα για να μυρίσετε βανίλια, κανέλα ή άλλα μπαχαρικά. Εναλλακτικά, κόψτε ένα λεμόνι και μυρίστε το άρωμα.
  5. Φτιάξτε ένα φλιτζάνι τσάι με μέντα ή χαμομήλι. Το Earl Grey, που περιέχει περγαμόντο, είναι επίσης μια καλή επιλογή. Μπορείτε επίσης να ρίξετε βρασμένο νερό πάνω από το λεμόνι, να αναπνεύσετε τον ατμό καθώς κρυώνει και στη συνέχεια να απολαύσετε ένα ενυδατικό, ζεστό ρόφημα.

Η μυρωδιά μιας λοσιόν ή τσαγιού δεν είναι ακριβώς η ίδια με ένα συμπυκνωμένο αιθέριο έλαιο, αλλά το άρωμα είναι ακόμα ένα ισχυρό εργαλείο. Οποιοδήποτε άρωμα θεωρείτε ελκυστικό ή καταπραϋντικό θα μπορούσε να έχει θετικό αντίκτυπο στη διάθεσή σας.

Δώσε στον εαυτό σου μια αγκαλιά

Διάθεση: 7 Τρόποι να την ενισχύσεις που δεν κοστίζουν τίποτα

Είναι απολύτως φυσικό να απευθυνθείτε στους ανθρώπους της ζωής σας για σωματική και συναισθηματική υποστήριξη όταν αντιμετωπίζετε κακή διάθεση και άλλες απογοητεύσεις. Ίσως μάλιστα γνωρίζετε ήδη ότι οι αγκαλιές και η σωματική στοργή μπορούν να παρακινήσουν το σώμα σας να απελευθερώσει ωκυτοκίνη και να σας βοηθήσουν να νιώσετε πιο κοντά στα αγαπημένα σας πρόσωπα.

Τι συμβαίνει όμως όταν η διάθεσή σας πέφτει πέφτει σε περιστάσεις όπου δεν μπορείτε εύκολα να έχετε πρόσβαση σε αυτήν την παρηγοριά;

Ίσως να αισθανθείτε ξαφνικά λυπημένοι, υπερφορτωμένοι ή απλά απαίσια στην δουλειά ή σε ένα πλήθος ανθρώπων που δεν γνωρίζετε. Μια υποστηρικτική αγκαλιά φαίνεται ότι είναι ακριβώς αυτό που χρειάζεστε για να ανακάμψετε το κέφι σας, αλλά δεν υπάρχει κανείς γύρω για να σας κάνει αυτήν τη χάρη — κανείς άλλος εκτός από εσάς, δηλαδή.

Αν και το να αγκαλιάζετε τον εαυτό σας μπορεί να φαίνεται λίγο αστείο, μπορεί πράγματι να λειτουργήσει. Το άγγιγμα (ναι, περιλαμβάνεται και το δικό σας) μπορεί να μειώσει τα συναισθήματα του στρες, βοηθώντας να νιώσετε ασφάλεια και χαλάρωση. Μπορεί επίσης να προάγει τη αυτοσυμπόνια και την αυτοφιλοξενία, οι οποίες μπορούν να ανοίξουν το δρόμο προς ένα πιο θετικό κέφι.

Το να αγκαλιάζετε τον εαυτό σας μπορεί να είναι τόσο απλό όσο το να τυλίξετε τα χέρια σας γύρω από τον εαυτό σας και να το κρατάτε για μια ή δύο στιγμές, ακριβώς όπως θα κάνατε όταν αγκαλιάζετε κάποιον άλλο.

Βάλτε μουσική

Σκεφτείτε το εξής: Καθαρίζετε το σπίτι σας, ταξινομείτε έγγραφα ή κάνετε κάποια άλλη εργασία που δεν απολαμβάνετε ιδιαίτερα. Ο αγαπημένος σας ραδιοφωνικός σταθμός ή ο υπηρεσία streaming μουσικής της επιλογής σας παίζει στο παρασκήνιο.

Όταν το τραγούδι αλλάζει, τα αυτιά σας φουντώνουν καθώς αναγνωρίζετε τις πρώτες νότες ενός από τα αγαπημένα σας τραγούδια. Η χαρούμενη, αισιόδοξη μελωδία σας εμποτίζει με νέα ενέργεια. Ακουμπάτε το πόδι σας στη μουσική καθώς επιστρέφετε την προσοχή σας στην εργασία σας με νέο ενθουσιασμό, τραγουδώντας μαζί κάτω από την ανάσα σας.

Δεν φανταζόσασταν αυτό το στιγμιαίο άλμα στη διάθεσή σας. Η μουσική μπορεί να προσφέρει πολλά οφέλη, στην πραγματικότητα.

Μπορεί να βοηθήσει να:

  • βελτιώσει τη διάθεση και τις ικανότητες οργάνωσης συναισθημάτων
  • ελαφρύνει το άγχος και την τάση
  • μειώσει το άγχος
  • προωθήσει την υγιή λειτουργία του εγκεφάλου, συμπεριλαμβανομένης της καλύτερης ανάκλησης μνήμης
  • βελτιώσει την προσοχή σας, σε ορισμένες περιπτώσεις

Εν ολίγοις, νιώθετε ότι κάτι σας χαλάει την διάθεση, μια λίστα αναπαραγωγής με αγαπημένα τραγούδια προσφέρει ένα εξαιρετικό εργαλείο για τη δουλειά.

Δοκιμάστε μια τυχαία πράξη καλοσύνης

Ίσως αισθάνεστε παγιδευμένοι ή κολλημένοι επειδή δεν μπορείτε να κάνετε τίποτα για να αλλάξετε την τρέχουσα κατάστασή σας προς το παρόν.Αντί να παρασυρθείτε από μια ανησυχία και άγχος, δοκιμάστε να εστιάσετε την ενέργειά σας σε κάποιον άλλο.

Κάνοντας κάτι ωραίο για ένα άλλο άτομο θα μπορούσε να κάνει τη μέρα του λίγο καλύτερη και να του φέρει ένα χαμόγελο στα χείλη, βελτιώνοντας ενδεχομένως και τη διάθεσή σας. Απλώς το να γνωρίζετε ότι έχετε κάνει τη μέρα κάποιου άλλου καλύτερη μπορεί να σας αφήσει σε μια πιο θετική σκέψη.

Μερικές ιδέες που πρέπει να λάβετε υπόψη:

  • Ρωτήστε έναν συνάδελφο εάν χρειάζεται βοήθεια.
  • Κάντε μια αγγαρεία για το παιδί σας, τον συγκάτοικο ή τον σύντροφό σας.
  • Δώστε στο κατοικίδιό σας μια λιχουδιά – πιθανότατα θα κερδίσετε μερικές αγκαλιές, ως μπόνους.
  • Αφήστε μια λεπτομερή θετική κριτική για ένα από τα αγαπημένα σας καταστήματα ή εστιατόρια.

Καλέστε ένα αγαπημένο σας πρόσωπο

Διάθεση: 7 Τρόποι να την ενισχύσεις που δεν κοστίζουν τίποτα

Είτε μόλις περάσατε μια μεγάλη και κουραστική μέρα είτε έχετε ένα αγχωτικό γεγονός που πλησιάζει, ένα γρήγορο μήνυμα αγάπης και υποστήριξης μπορεί να σας ανακουφίσει

Ακόμα και ένας σύντομος διάλογος 5 λεπτών με τον ρομαντικό σας σύντροφο, τον καλύτερο σας φίλο ή τον αγαπημένο σας αδερφό μπορεί να ανεβάσει τη διάθεσή σας και να σας βοηθήσει να ξεφορτωθείτε ένα κακό κέφι, τη νευρικότητα ή την ανησυχία και άλλες συναισθηματικές πιέσεις.

Οι αγαπημένοι μπορούν να:

  • σας ακούσουν να εκφράζετε τον εκνευρισμό σας
  • να προσφέρουν ενθαρρυντικά λόγια
  • να σας κάνουν να γελάσετε
  • να σας υπενθυμίσουν ότι έχετε πάντα την υποστήριξή τους

Δεν μπορείτε να κάνετε ένα τηλεφώνημα αυτή τη στιγμή; Ακόμη και η σύντομη σύνδεση μέσω κειμένου ή συνομιλίας μπορεί να κάνει τη διαφορά στη διάθεσή σας. Ξέρετε ότι είναι εκεί για εσάς, φυσικά, αλλά μερικές φορές χρειάζεστε απλώς αυτήν την αλυσίδα emoji, το αστείο GIF ή το εσωτερικό αστείο ως υπενθύμιση.

Συμπέρασμα

Εάν η διάθεσή σας χρειάζεται λίγη τόνωση που και που, μην ανησυχείτε – αυτό είναι απολύτως φυσιολογικό. Η δυσάρεστη διαθέση τείνει να φτάνει ξαφνικά αλλά υπάρχουν πολλά που μπορείτε να κάνετε για τις απομακρύνεται.

Ωστόσο, μια χαμηλή διάθεση που διατηρείται καθημερινά, θα μπορούσε να υποδηλώνει κάτι λίγο πιο σοβαρό. Όταν παρατηρείτε μακροχρόνιες αλλαγές στη διάθεσή και την ευημερία σας, και οι στρατηγικές όπως αυτές που περιγράφονται παραπάνω φαίνεται να έχουν ελάχιστη επίδραση, η συζήτηση με έναν θεραπευτή είναι πάντα ένα καλό βήμα.

Άρθρα Ψυχικής Υγείας

Πηγή

 




Αν θέλετε να μαθαίνετε πρώτοι όλα τα νέα της Υγείας, κάνε Like στη σελίδα μας στο Facebook

Σχετικά άρθρα

Τελευταία Νέα

efimerevonta-nosokomeia
efimerevonta-farmakeia

Δημοφιλή Εβδομάδας

Editors' Picks