21 Μαΐου 2024
21.4 C
Athens

Υπέρταση: Ποια διατροφή μειώνει τον κίνδυνο στο μισό


Η διατροφή καθορίζει πολλά στην λειτουργία του οργανισμού μας. Έτσι, μπορεί να προκαλέσει ή να αποτρέψει την υπέρταση. Έρευνα μεγάλης έρευνας από το Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο δείχνει πως ακόμα και μια μικρή προσοχή στην διατροφή μπορεί να ρυθμίσει την πίεση μας.

Αν θέλετε να αποφύγετε την υπέρταση, βάλτε στη ζωή σας τη μεσογειακή διατροφή. Νέα, πολυετής μελέτη αποκαλύπτει πως όσο περισσότερο τηρούμε τις επιταγές της, τόσο πιο απίθανο είναι να παρουσιάσουμε παθολογική αύξηση της αρτηριακής πίεσής μας.

Η μελέτη διεξήχθη από επιστήμονες του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου, οι οποίοι ανέλυσαν δεδομένα δύο δεκαετιών. Οι ειδικοί λένε πως είναι η πρώτη τόσο μακροχρόνια μελέτη για τις επιδράσεις της μεσογειακής διατροφής στην αρτηριακή πίεση.

Τα νέα ευρήματα δημοσιεύονται στην Ευρωπαϊκή Επιθεώρηση Κλινικής Διατροφής (EJCN). Όπως γράφουν οι ερευνητές, οι διατροφικές συνήθειες αποτελούν ισχυρό προάγγελο υπέρτασης. Μολονότι η μεσογειακή διατροφή κατ’ επανάληψιν έχει βρεθεί ότι ασκεί προστατευτική δράση, δεν έχουν διεξαχθεί μακροχρόνιες μελέτες για τις επιδράσεις της.

Διατροφή και υπέρταση

Το κενό αυτό θέλησαν να καλύψουν οι Έλληνες επιστήμονες, οι οποίοι εξέτασαν δεδομένα από 1.415 εθελοντές, τους οποίους παρακολουθούσαν επί 20 χρόνια. Κατά την έναρξη της μελέτης είχαν μέση ηλικία 41 ετών. Το 44% ήσαν άνδρες.
Η συμμόρφωσή τους με τις επιταγές της μεσογειακής διατροφής αξιολογήθηκε κατά την έναρξη της μελέτης και 10 χρόνια αργότερα. Σε κάθε εθελοντή δόθηκε μία βαθμολογία από 0 έως 55 (MedDietScore), αναλόγως με την κατανάλωση ορισμένων τροφίμων. Άλλα από αυτά τους προσέθεταν και άλλα τους αφαιρούσαν βαθμούς. Στα «θετικά» τρόφιμα συμπεριλαμβάνονταν:

  • Φρούτα
  • Λαχανικά
  • Δημητριακά ολικής αλέσεως
  • Πατάτες
  • Όσπρια
  • Ψάρια
  • Ελαιόλαδο

Αντιθέτως, οι εθελοντές έχαναν βαθμούς αναλόγως με την κατανάλωση τροφίμων που συνιστώνται σποραδικά από τη μεσογειακή διατροφή. Τέτοια «αρνητικά» τρόφιμα ήταν λ.χ.:

  • Πλήρη γαλακτοκομικά προϊόντα
  • Κόκκινο κρέας
  • Πουλερικά

Όσο υψηλότερη ήταν η συνολική βαθμολογία, τόσο μεγαλύτερη ήταν η τήρηση της μεσογειακής διατροφής.

Τι έδειξε η έρευνα

Στη διάρκεια δύο δεκαετιών οι 314 από τους συμμετέχοντες εκδήλωσαν υπέρταση. Τα κρούσματα παρουσίαζαν τεράστια διακύμανση αναλόγως με την διατροφή των συμμετεχόντων.

Απ’ όσους ακολουθούσαν λιγότερο απ’ όλους την μεσογειακή διατροφή, το 35,5% ανέπτυξαν υπέρταση. Το αντίστοιχο ποσοστό σε όσους την ακολουθούσαν μέτρια ήταν 22,5%. Έπεφτε όμως σε μόλις 8,7% σε όσους ακολουθούσαν πιστά τις επιταγές της και είχαν υψηλό βαθμολογία MedDietScore.

Οι ερευνητές, υπολόγισαν ότι για κάθε 1 βαθμό αύξηση στη βασική βαθμολογία MedDietScore, μειωνόταν κατά 7% ο κίνδυνος να αναπτυχθεί υπέρταση.

Το εύρημα αυτό παρέμεινε σημαντικό και όταν οι επιστήμονες συνυπολόγισαν άλλους παράγοντες που θα μπορούσαν να παίξουν ρόλο, όπως:

  • Η ηλικία
  • Το φύλο
  • Ο δείκτης μάζας σώματος
  • Το επίπεδο της φυσικής δραστηριότητας
  • Οι καπνιστικές συνήθειες
  • Το οικογενειακό ιστορικό υπέρτασης
  • Τα επίπεδα χοληστερόλης και σακχάρου αίματος

Οι ερευνητές υπολόγισαν επίσης πως όσοι εθελοντές είχαν καθ’ όλη τη διάρκεια της μελέτης μεσαία έως υψηλή συμμόρφωση στη μεσογειακή διατροφή, διέτρεχαν κατά 47% χαμηλότερο κίνδυνο να πάσχουν από υπέρταση στο τέλος της 20ετίας.

Άρθρα Διατροφής

Πηγή




Αν θέλετε να μαθαίνετε πρώτοι όλα τα νέα της Υγείας, κάνε Like στη σελίδα μας στο Facebook

Σχετικά άρθρα

Τελευταία Νέα

efimerevonta-nosokomeia
efimerevonta-farmakeia

Δημοφιλή Εβδομάδας

Editors' Picks