21 Μαΐου 2024
25.1 C
Athens

Μηλόξυδο: Μπορεί πραγματικά να σας βοηθήσει να χάσετε βάρος;


Μια κουταλιά κουταλιά μηλόξυδο την ημέρα συσχετίστηκε με απώλεια βάρους 6 έως 7 κιλών σε διάστημα τριών μηνών σε νέους που ήταν υπέρβαροι ή είχαν παχυσαρκία, σύμφωνα με νέα έρευνα που δημοσιεύτηκε στο BMJ Nutrition, Prevention, and Health. Η κατανάλωση 1 κουταλάκι του γλυκού (κσ) ή 1 κουταλιά της σούπας μηλόξυδο διαλυμένο σε νερό είχε ως αποτέλεσμα σημαντικές μειώσεις στα επίπεδα σακχάρου στο αίμα, τα τριγλυκερίδια και τη χοληστερόλη.

Τα ευρήματα υποδηλώνουν ότι θα μπορούσε να είναι «ένα πολλά υποσχόμενο συμπλήρωμα διατροφής κατά της παχυσαρκίας που δεν προκαλεί καμία παρενέργεια», έγραψαν οι ερευνητές.

Η κατανάλωση μηλόξυδου προκαλεί ενδιαφέρουσες αλλαγές στο βάρος, στο δείκτη μάζας σώματος (ΔΜΣ), στη διάμετρο της μέσης, την περιφέρεια των ισχίων και στην όρεξη, λέει η Christine Tenekjian, MPH, RDN, που εργάζεται στο Duke Lifestyle and Weight Management Center στο Durham της Βόρειας Καρολίνας και δεν ήταν εμπλεκόμενη στην έρευνα. “Αυτά τα ευρήματα υποδεικνύουν ότι θα πρέπει σίγουρα να λάβουμε υπόψη το μηλόξυδο ως πιθανό παράγοντα για απώλεια βάρους και να συνεχίσουμε τη μελέτη του,” αναφέρει.

Τι είναι το μηλόξυδο και πώς λειτουργεί;

Μηλόξυδο: Μπορεί πραγματικά να σας βοηθήσει να χάσετε βάρος;

Το μηλόξυδο (ACV) παρασκευάζεται από μήλα που έχουν υποστεί ζύμωση και το δραστικό συστατικό είναι το οξικό οξύ το οποίο πρέπει να είναι 4% όπως απαιτεί ο Οργανισμός Τροφίμων και Φαρμάκων των ΗΠΑ.

«Υπάρχουν κάποιες εργαστηριακές μελέτες σε ποντίκια και κάποια κύτταρα, που βρήκαν ότι το οξικό οξύ αναστέλλει το ένζυμο που διασπά το σάκχαρο και πιθανώς κρατά χαμηλές τις αυξήσεις της γλυκόζης στο αίμα μετά την κατανάλωση υδατανθράκων. Υπάρχουν κάποια στοιχεία που υποδηλώνουν ότι το μηλόξυδο αυξάνει τον χρόνο που το φαγητό παραμένει στο στομάχι σας, κάτι που μπορει να σας κρατάει χορτάτους περισσότερη ώρα», λέει ο Tenekjian.

Η καθημερινή κατανάλωση μηλόξυδου οδήγησε σε σημαντική απώλεια βάρους

Για να διερευνήσουν τις βραχυπρόθεσμες επιδράσεις του μηλόξυδου σε νέους που ήταν υπέρβαροι ή παχύσαρκοι, ερευνητές στο Λίβανο εξέτασαν 120 συμμετέχοντες (46 άνδρες και 74 γυναίκες) ηλικίας από 12 έως 25 ετών με δείκτη μάζας σώματος από 27 έως 34.

Κάθε συμμετέχων ανατέθηκε τυχαία σε μια από τις τέσσερις ομάδες. Στις τρεις πρώτες ομάδες ζητήθηκε να πίνουν 1 κτγ, 2 κτγ ή 1 κτσ μηλόξυδο, αραιωμένο σε 1 φλιτζάνι νερό, μια φορά την ημέρα. Όσοι ήταν στην τέταρτη ομάδα έλαβαν ένα ψευδές (φαρμακευτικό) υγρό.

Οι οδηγίες που έλαβαν ήταν να πίνουν το μηλόξυδο το πρωί με άδειο στομάχι. Επιλέχθηκε πρωί για να αποφευχθεί η πιθανή επιρροή άλλων φαγητών και ποτών και για να διαπιστωθεί εάν όντως βοήθησε στη μείωση της όρεξης, σύμφωνα με τους συγγραφείς.

Οι συμμετέχοντες κατέγραφαν τη διατροφή τους σε ημερολόγιο και παρείχαν πληροφορίες σχετικά με τη φυσική τους δραστηριότητα. Σύμφωνα με τους συγγραφείς, υπήρχαν μικρές διαφορες στην διατροφή και κινητική δραστηριότητα μεταξύ των ομάδων, και δεν συμπεριέλαβαν αυτές τις πληροφορίες στη μελέτη.

Τα βασικά ευρήματα περιελάμβαναν:

  • Σε σύγκριση με εκείνους που έλαβαν το εικονικό φάρμακο, οσοι έπιναν μηλόξυδο έχασαν σημαντικά βάρος και μείωσαν τον ΔΜΣ τους.
  • Η ομάδα που ήπιε την υψηλότερη δόση, 1 κουταλιά της σούπας, έχασε το μεγαλύτερο βάρος: Το μέσο βάρος έπεσε από περίπου 77 κιλά σε περίπου 69 κιλά. Ο μέσος ΔΜΣ πήγε από 30 σε λίγο περισσότερο από 27.
  • Το μέσο βάρος της ομάδας με 2 κουταλιες του γλυκού μειώθηκε από 79 κιλά σε 71.5 κιλά και η ομάδα με 1 κουταλάκι του γλυκού από 79 κιλά σε  73.

Και οι τρεις διαφορετικές ποσότητες μηλόξυδου, συνδέθηκαν με σημαντικές μειώσεις στις μετρήσεις μέσης, των γοφών και της αναλογίας του λίπους του σώματος σε σύγκριση με την ομάδα που είχαν εικονικό φάρμακο.

Αυτοί που έπιναν μηλόξυδο είχαν χαμηλότερα επίπεδα σακχάρου στο αίμα, τριγλυκεριδίων και χοληστερίνης, και αυτό φάνηκε ότι όντως εξαρτώνται από το μέγεθος της δόσης, με τις μεγαλύτερες μειώσεις μεταξύ εκείνων που παίρνανε 1 κουταλιά της σούπας μια φορά την ημέρα.

Η μελέτη συνοδεύεται από ορισμένες προειδοποιήσεις

Οι συγγραφείς αναγνωρίζουν ότι η μελέτη ήταν μικρή, οπότε τα αποτελέσματα ενδέχεται να μην είναι γενικεύσιμα. Επίσης, επειδή διήρκεσε μόνο τρεις μήνες, δεν είναι σαφές ποιες είναι οι παρενέργειες και πως η αποτελεσματικότητα του μπορεί να αλλάξει ή να λειτουργήσει μακροπρόθεσμα.

Ένας άλλος παράγοντας που πρέπει να ληφθεί υπόψη είναι ότι η ομάδα αποτελούνταν και από εφήβους και νέους ενήλικες, λέει η Tenekjian. “Είναι πολύ πιο εύκολο να χάσεις βάρος όταν είσαι νεότερος,” επισημαίνει.

Οι δυτικές δίαιτες διαφέρουν επίσης από την ομάδα μελέτης. Μια δίαιτα στις ΗΠΑ είναι συνήθως υψηλότερη σε κορεσμένα λίπη και συμπυκνωμένα γλυκά και χαμηλότερη σε δημητριακά ολικής αλέσεως, φρούτα και λαχανικά, και έτσι ένας Αμερικανός μπορεί να μην δει τα ίδια θετικά αποτελέσματα, λέει η Beth Czerwony, RD, στο Cleveland’s Digestive Disease and Surgery Institute. στο Οχάιο.

Και προηγούμενη έρευνα έδειξε ότι το μηλόξυδο μπορεί να βοηθήσει στην απώλεια βάρους

«Η απώλεια βάρους, η βελτίωση των επιπέδων γλυκόζης και λιπιδίων είναι σύμφωνη με άλλες έρευνες», λέει ο Czerwony.

Αν και δεν υπάρχουν πολλές ελεγχόμενες μελέτες σε ανθρώπους σχετικά με την επίδραση του μηλόξυδου, υπήρξαν μερικές μελέτες που δείχνουν παρόμοιες βελτιώσεις στο μεταβολισμό, συμπεριλαμβανομένης μιας τυχαιοποιημένης δοκιμής που δημοσιεύτηκε τον Απρίλιο του 2018 στο Journal of Functional Foods.

Σε μικρές δόσεις, το μηλόξυδο δεν εγκυμονεί πολλούς κινδύνους παρενεργειών

Θα πρέπει να έχετε κατά νου μερικά πράγματα εάν σκέφτεστε να δοκιμάσετ

Μηλόξυδο: Μπορεί πραγματικά να σας βοηθήσει να χάσετε βάρος;

ε μηλόξυδο για απώλεια βάρους. «Μικρές δόσεις – μια ή δύο κουταλιές αραιωμένες σε νερό – είναι γενικά εντάξει, αλλά μην πίνετε μεγάλες ποσότητες», λέει ο Tenekjian. Μπορεί να βλάψει το σμάλτο των δοντιών σας, επομένως μην το πίνετε πριν τον ύπνο ή μην το αφήσετε να μείνει στο στόμα σας και ξεπλύνετε με απλό νερό αφού το πιείτε, λέει.

Παρόλο που το μηλοξυδο μπορεί να βρεθεί στα ράφια των παντοπωλείων, η Czerwony δεν συνιστά να πίνετε το μείγμα ξυδιού-νερού σε τακτική βάση μέχρι να το συζητήσετε με τον πάροχο υγείας. “Δεδομένης της πιθανότητας μείωσης των επιπέδων γλυκόζης, μπορεί να είναι αντιπαραγωγικό να προστεθεί μηλόξυδο στην διατροφή σας, καθώς μπορεί να οδηγήσει σε αρνητική αλληλεπίδραση με άλλα φάρμακα, προκαλώντας πτώση του σακχάρου στο αίμα, θέτοντας τον ασθενή σε κίνδυνο”, λέει.

Η απώλεια βάρους που εμφανίζεται είναι πολλά υποσχόμενη, αλλά χρειάζεται περισσότερη έρευνα

Αν και χρειάζεται περισσότερη έρευνα, αυτά τα ευρήματα υποδηλώνουν ότι το μηλόξυδο μπορεί να είναι ένα χρήσιμο εργαλείο για να βοηθήσει στην απώλεια βάρους, λέει ο Tenekjian. «Οι άνθρωποι με ρωτούν για αυτό συνεχώς και μπορεί να πάρω τη συζήτηση λίγο πιο σοβαρά τώρα – αν και δεν ξέρω αν θα το έβαζα προληπτικά», λέει.

Παρόλο που απαιτούνται περισσότερες έρευνες, αυτά τα ευρήματα υποδηλώνουν ότι το μηλόξυδο μπορεί να είναι ένα χρήσιμο εργαλείο για την απώλεια βάρους, λέει η Tenekjian. “Οι άνθρωποι με ρωτούν συνεχώς γι’ αυτό, και τώρα μπορεί να πάρω τη συζήτηση λίγο πιο σοβαρά – αν και δεν ξέρω αν θα θα το ανέφερα σαν συμπληρωμα διατροφης από μόνος μου,” λέει.

Για κάποιον που αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα με την πείνα και την απώλεια βάρους, παρόλες τις προσπάθειες που έχει κάνει, μπορεί να αξίζει να το δοκιμάσει, λέει. “Θα τους πω ότι υπάρχουν περιορισμένα δεδομένα, αλλά δεν είναι λογικά επικίνδυνο και δεν είναι ακριβό,” λέει. Παρόλα αυτά, το μηλόξυδο δεν πρέπει να αντικαθιστά επιστημονικά τεκμηριωμένες προσεγγίσεις για την απώλεια βάρους, όπως η διατροφή, ο αθλητισμός και τα φάρμακα που έχουν εγκριθεί από τον FDA, προσθέτει η Tenekjian.

Οι καραμέλες από μηλόξυδο δεν είναι το ίδιο με το αραιωμένο μηλόξυδο

Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι τα ευρήματα αυτής της μελέτης συνδέθηκαν με την κατανάλωση μηλόξυδου σε νερό – όχι με τη λήψη καραμελών από μηλόξυδο, λέει ο Tenekjian.

«Όλοι θέλουν να πάρουν απλώς μια καραμέλα με μηλόξυδο, αλλά λόγω του τρόπου με τον οποίο ρυθμίζονται τα συμπληρώματα, δεν πρόκειται να είναι μια τυποποιημένη δόση και δεν ελέγχονται. Οι καραμέλες ή τα δισκία είναι σίγουρα λιγότερο αξιόπιστοι τρόποι για να πάρετε τη συγκεκριμένη ποσότητα οξικού οξέος», λέει.

Μηλόξυδο: Μπορεί πραγματικά να σας βοηθήσει να χάσετε βάρος;

Άρθρα διατροφής

Πηγή

 




Αν θέλετε να μαθαίνετε πρώτοι όλα τα νέα της Υγείας, κάνε Like στη σελίδα μας στο Facebook

Σχετικά άρθρα

Τελευταία Νέα

efimerevonta-nosokomeia
efimerevonta-farmakeia

Δημοφιλή Εβδομάδας

Editors' Picks