25 Μαΐου 2022

Υγιές σπέρμα: όσα πρέπει να γνωρίζετε

Ακόμα κι αν όλα φαίνονται φυσιολογικά στην επιφάνεια, δεν μπορείτε να καταλάβετε εάν το σπέρμα σας είναι υγιές απλά και μόνο κοιτάζοντας το. Ο μόνος τρόπος να μάθετε σίγουρα, είναι η διενέργεια ανάλυσης σπέρματος από τον γιατρό σας. «Ένα δείγμα σπέρματος πρέπει να συλλεχθεί και να εξεταστεί μέσω μικροσκοπίου, για να αξιολογηθεί εάν είναι υγιές», εξηγεί η Kaylen Silverberg, αναπαραγωγική ενδοκρινολόγος στο Texas Fertility Center στο Ώστιν του Τέξας. «Αυτό συμβαίνει, επειδή οι παράγοντες, που υποδεικνύουν υγιές σπέρμα, δεν μπορούν να φανούν με γυμνό μάτι». 

Πέρα από την εργαστηριακή ανάλυση, όμως, είναι καλό να ρίξετε μια ματιά στον τρόπο ζωής σας. Υπάρχουν αρκετοί καθημερινοί παράγοντες, που μπορούν να επηρεάσουν την ποιότητα του σπέρματός σας και, ευτυχώς, πολλοί από αυτούς βρίσκονται υπό τον έλεγχό σας και μπορούν να κάνουν τη διαφορά σε μόλις τρεις μήνες.

Λοιπόν, πώς μοιάζει το υγιές σπέρμα;

Σύμφωνα με τον Δρ. Silverberg, όταν πρόκειται για υγιές σπέρμα, αυτό που αναζητά ο γιατρός σας είναι κυρίως τρεις παράγοντες: ο αριθμός των σπερματοζωαρίων (σε έναν όγκο σπέρματος), η κινητικότητα του σπέρματος (το ποσοστό των σπερματοζωαρίων που είναι ζωντανά), και η μορφολογία του σπέρματος (το ποσοστό των σπερματοζωαρίων με φυσιολογικό μέγεθος και σχήμα).

«[Ένας] ανδρολόγος θα ρίξει μια ματιά στο σπέρμα κάτω από το μικροσκόπιο, για να δει αν χρησιμοποιούν την ουρά τους, για να κολυμπήσουν σε ευθεία γραμμή», εξηγεί η Lauren Bishop, ειδική αναπαραγωγικής ενδοκρινολογίας και γονιμότητας στο Κέντρο Γονιμότητας του Πανεπιστημίου Columbia. «Θα κοιτάξει, επίσης, το κεφάλι για να βεβαιωθούν ότι αυτό φαίνεται οβάλ. Η ουρά πρέπει να είναι μακριά και να κινείται ομαλά μέσα στο υγρό.»

Σημάδια ότι έχετε υγιές σπέρμα

Μερικοί γιατροί λένε ότι η αλλαγή του τρόπου ζωής σας, είναι αρκετή για να βελτιώσει την ποιότητα του σπέρματός σας μέσα σε τρεις μήνες. Παρακάτω ακολουθούν επιστημονικά τεκμηριωμένα σημάδια, που υποδηλώνουν ότι έχετε ισχυρό σπέρμα. 

  1. Έχετε πιο μικρή μέση

Ερευνητές από την Ολλανδία ανακάλυψαν ότι οι άνδρες με περίμετρο μέσης 40 ίντσες ή μεγαλύτερη είχαν χαμηλότερη συγκέντρωση σπερματοζωαρίων και χαμηλότερο αριθμό σπερματοζωαρίων, που κινούνταν κανονικά, σε σύγκριση με άντρες με πιο λεπτή μέση. Οι ερευνητές δεν είναι ακριβώς σίγουροι για τη σχέση μεταξύ περιμέτρου της μέσης και υγειούς σπέρματος, αλλά πιστεύουν ότι το υπερβολικό βάρος –ειδικά γύρω από τη μέση- μπορεί να επηρεάσει την απελευθέρωση των ορμονών του φύλου, καθώς και την παραγωγή και ανάπτυξη σπέρματος.

2. Έχετε πιο λεπτά χαρακτηριστικά στο πρόσωπο

Σε μια μελέτη του 2014, Ισπανοί και Φινλανδοί ερευνητές ανακάλυψαν ότι οι άντρες με πιο αρρενωπά χαρακτηριστικά στο πρόσωπο –δηλαλή πιο πλατύ και μεγάλο πρόσωπο- τείνουν να έχουν χαμηλότερη ποιότητα σπέρματος από τους άντρες με πιο «λεπτό» πρόσωπο. Ένας πιθανός λόγος είναι η «υπόθεση ανταλλαγής». Σύμφωνα με αυτήν, οι άνδρες έχουν μια σταθερή ποσότητα ενέργειας διαθέσιμη, για να αφιερώσουν στους αναπαραγωγικούς πόρους. Αυτή η ενέργεια πρέπει να κατανεμηθεί σε μια σειρά από διαφορετικά συστατικά. «Έτσι, εάν ένας άνδρας καταναλώνει περισσότερους πόρους για την παραγωγή σπέρματος, μπορεί να έχει λιγότερους διαθέσιμους πόρους, για να αναπτύξει ελκυστικά δευτερεύοντα σεξουαλικά χαρακτηριστικά, όπως η αρρενωπότητα του προσώπου», εξηγεί η συγγραφέας της μελέτης Jukka Kekäläinen, Ph.D.

3. Σας αρέσει να τρώτε ψάρι

Ερευνητές από το Πανεπιστήμιο του Χάρβαρντ ανακάλυψαν ότι οι άνδρες, που κατανάλωναν το πιο επεξεργασμένο κρέας, είχαν σημαντικά χαμηλότερο αριθμό σπερματοζωαρίων κανονικού σχήματος σε σύγκριση με εκείνους, που κατανάλωναν το λιγότερο. Τα ψάρια, από την άλλη πλευρά, έδειχναν να έχουν προστατευτική δράση. Όσοι έτρωγαν τα περισσότερα ψάρια, ειδικά σολομό και τόνο, είχαν 65% μεγαλύτερη συγκέντρωση σπέρματος από αυτούς, που έτρωγαν λιγότερο. 

4. Δεν προτιμάτε τα σλιπ 

Μια μελέτη του 2018 από το Τμήμα Περιβαλλοντικής Υγείας του Πανεπιστημίου του Χάρβαρντ διαπίστωσε ότι οι άνδρες που φορούσαν μποξεράκι αντί για στενά εσώρουχα είχαν 25% υψηλότερες συγκεντρώσεις σπέρματος και 17% υψηλότερο αριθμό σπερματοζωαρίων από εκείνους, που φορούσαν σλιπάκια. «Τα εσώρουχα με φαρδιά εφαρμογή μπορεί να οδηγήσουν σε χαμηλότερες θερμοκρασίες του οσχέου σε σύγκριση με τα στενά εσώρουχα, επομένως βελτιώνουν την ποιότητα του σπέρματος», λέει ο συγγραφέας της μελέτης Andrew Povey, Ph.D. Υπάρχουν, επίσης, στοιχεία, που δείχνουν, ότι οι αυξημένες θερμοκρασίες των όρχεων δύναται να εμποδίσουν την παραγωγή σπέρματος. 

5. Πηγαίνετε στο γυμναστήριο τακτικά

Ερευνητές από το Χάρβαρντ ανακάλυψαν ότι οι άνδρες που έκαναν μέτρια έως έντονη άσκηση 15 ή περισσότερες ώρες την εβδομάδα είχαν υψηλότερη συγκέντρωση σπέρματος από τους άνδρες, που δεν ασκούνταν με αυτή την ένταση. Οι ερευνητές πιστεύουν ότι η άσκηση βοηθάει στη μείωση του βάρους σας –το οποίο μπορεί να επηρεάσει την αναπαραγωγική υγεία- και μπορεί να αυξήσει τα αντιοξειδωτικά σε όλο το σώμα σας. 

6. Δεν έχετε πολύ βαθιά φωνή

Σύμφωνα με μελέτη του Πανεπιστημίου της Δυτικής Αυστραλίας, οι άνδρες με έντονο γρέζι στη φωνή τείνουν να έχουν χειρότερο ποιοτικά σπέρμα. Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι, ενώ οι γυναίκες βαθμολόγησαν τις μπάσες φωνές ως πιο αρρενωπές και ελκυστικές, αυτοί οι άνδρες είχαν χαμηλότερες συγκεντρώσεις σπέρματος κατά την εκσπερμάτισή. Τα επίπεδα τεστοστερόνης μπορεί να είναι μια πιθανή εξήγηση για αυτό, σύμφωνα με τον συγγραφέα της μελέτης Leigh Simmons, Ph.D. Η τεστοστερόνη συνδέεται με πιο αρρενωπά χαρακτηριστικά προσώπου και μπάσα φωνή, αλλά η υπερβολική ποσότητα της μπορεί να καταστέλλει την παραγωγή σπέρματος.

7. Δεν τρώτε από πλαστικό

Η δισφαινόλη-Α (BPA) είναι μια χημική ουσία, που μπορεί να διαρρεύσει από ένα πλαστικό δοχείο (όταν αυτό θερμαίνεται) στο φαγητό σας και μετά σε εσάς. Ερευνητές από τη Δανία διαπίστωσαν ότι οι άνδρες, που είχαν τα υψηλότερα επίπεδα BPA στα ούρα τους είχαν σημαντικά χαμηλότερο ποσοστό κινητού σπέρματος από εκείνους, που είχαν τα χαμηλότερα επίπεδα. Οι επιστήμονες δεν είναι ακριβώς σίγουροι τι κρύβεται πίσω από τη συμπίεση του σπέρματος, αλλά πιστεύουν ότι η δισφαινόλη-Α επηρεάζει τη δραστηριότητα των οιστρογόνων και των ανδρογόνων στην επιδιδυμίδα και τους όρχεις. Αυτό, θεωρούν, ότι μπορεί να εμποδίσει την κανονική ανάπτυξη του σπέρματος.

Έτσι, προτού φάτε το μεσημεριανό σας, φροντίστε να το μεταφέρετε από ένα πλαστικό δοχείο σε ένα γυάλινο.

Επιμέλεια κειμένου: Ηλιάνα Θεοδωρίδου

Αν θέλετε να μαθαίνετε πρώτοι όλα τα νέα της Υγείας, κάνε Like στη σελίδα μας στο Facebook

Σχετικά άρθρα

Τελευταία Νέα

Δημοφιλή Εβδομάδας