21 Ιανουαρίου 2022

Ρευματοειδής αρθρίτιδα: ποιες τροφές βοηθούν και τι να αποφύγετε!

Η ρευματοειδής αρθρίτιδα (ΡΑ) μπορεί να χτυπήσει οποιονδήποτε σε οποιαδήποτε ηλικία. Διαφέρει από την οστεοαρθρίτιδα, η οποία είναι η φυσική φθορά των αρθρώσεων με την πάροδο του χρόνου. Η ΡΑ είναι μια αυτοάνοση μορφή αρθρίτιδας, δηλαδή εμφανίζεται, όταν το δικό σας ανοσοποιητικό σύστημα επιτίθεται στις αρθρώσεις σας. Η υποκείμενη αιτία είναι άγνωστη, αλλά το αποτέλεσμα είναι επώδυνο πρήξιμο, δυσκαμψία και φλεγμονή. Οι τροφές, που καταπολεμούν τη φλεγμονή σε όλο το σώμα σας, δύναται να μειώσουν αυτόν τον πόνο και το πρήξιμο. Σε μια έρευνα του 2017 σε 217 άτομα με μακροχρόνια ΡΑ, το 24% ανέφερε ότι τα τρόφιμα είχαν αντίκτυπο στα συμπτώματά τους, είτε θετικά, είτε αρνητικά.

Η αλλαγή στη διατροφή είναι ένας τρόπος, με τον οποίο όσοι πάσχουν ΡΑ επιλέγουν να υποστηρίξουν την υγεία τους. Η κατανάλωση ορισμένων τροφών μπορεί να σας βοηθήσει να διαχειριστείτε τα συμπτώματά σας σε συνδυασμό με ιατρικές θεραπείες, όπως παυσίπονα χωρίς ιατρική συνταγή, αντιφλεγμονώδη φάρμακα και θεραπείες ανοσοκαταστολής.

Ακολουθεί ένας γρήγορος οδηγός για τα τρόφιμα που μπορείτε να τρώτε, τα τρόφιμα που είναι καλό να αποφεύγετε και συγκεκριμένες διατροφές, που συμβάλουν σε μια υγιή ζωή με ρευματοειδή αρθρίτιδα.

Τρόφιμα που συμβάλλουν στην αντιμετώπιση των συμπτωμάτων

Οι τροφές που βοηθήσουν στην αντιμετώπιση των συμπτώματων της ΡΑ έχουν αντιφλεγμονώδεις ιδιότητες, δηλαδή μειώνουν τη φλεγμονή στο σώμα. Συγκεκριμένα θρεπτικά συστατικά ή στοιχεία δίνουν στα τρόφιμα αυτό το αποτέλεσμα. Ακολουθεί μια λίστα με αυτά τα στοιχεία και τα τρόφιμα με υψηλή περιεκτικότητα σε αυτά.

Αντιοξειδωτικά

Τα αντιοξειδωτικά ενδέχεται να βελτιώσουν τη δραστηριότητα της ρευματοειδούς αρθρίτιδας. Πρόκειται για ενώσεις, που μπορούν να καταστρέψουν επιβλαβή στοιχεία, όπως η υπερπαραγωγή δραστικών μορφών οξυγόνου (ROS) στο σώμα σας. Μπορούν, επίσης, να μειώσουν τη φλεγμονή. Πηγή αντιοξειδωτικών συνιστούν τροφές με βιταμίνες A, C ή E ή σελήνιο, τα φρέσκα φρούτα, λαχανικά, οι ξηροί καρποί και το πράσινο τσάι.

Φυτικές Ίνες

Οι φυτικές ίνες συμβάλλουν στην απώλεια βάρους και μπορούν να βοηθήσουν με τα βακτήρια του εντέρου, που μειώνουν τη φλεγμονή. Πηγές φυτικών ινών είναι οι ακόλουθες:

  • φρέσκα φρούτα και λαχανικά
  • προϊόντα ολικής άλεσης
  • φασόλια
  • ξηροί καρποί

Φλαβονοειδή

Τα φλαβονοειδή είναι ενώσεις, που παράγονται από τα φυτά. Επομένως τα βρίσκουμε σε φρούτα και λαχανικά. Τα φλαβονοειδή μπορούν να περιορίσουν τη φλεγμονή στο σώμα σας και να βοηθήσουν στη μείωση του πόνου και του πρηξίματος. Τα τρόφιμα, που είναι πλούσια σε φλαβονοειδή, περιλαμβάνουν:

  • μούρα
  • πράσινο τσάι
  • σταφύλια
  • μπρόκολο
  • σόγια
  • μαύρη σοκολάτα

Μπαχαρικά

Τα μπαχαρικά μπορούν να μειώσουν τη φλεγμονή στο σώμα σας. Ο κουρκουμάς περιέχει μια ένωση, που ονομάζεται κουρκουμίνη και έχει αντιφλεγμονώδεις ιδιότητες. Σχετίζεται με το τζίντζερ, το οποίο μπορεί να έχει παρόμοιο αποτέλεσμα. Ωστόσο, η κουρκουμίνη δεν λειτουργεί το ίδιο καλά χωρίς την προσθήκη πιπερίνης, την οποία βρίσκουμε στο μαύρο πιπέρι. Προσθέστε μια πρέζα μαύρο πιπέρι μαζί με τον κουρκουμά για βέλτιστα αποτελέσματα. Η καψαϊκίνη, μια ένωση που βρίσκεται στις πιπεριές τσίλι, βοηθά, επίσης, στη μείωση της φλεγμονής στο σώμα.

Τροφές που πρέπει να αποφεύγετε 

Η κατανάλωση τροφών με αντιφλεγμονώδη συστατικά, πρέπει να συνοδεύεται από την αποφυγή συστατικών, που προκαλούν φλεγμονή. Αυτά ονομάζονται προφλεγμονώδη τρόφιμα και περιλαμβάνουν κοινά συστατικά. Ακολουθούν ορισμένα παραδείγματα τροφών, που μπορεί να προκαλέσουν μια φλεγμονώδη απόκριση:

  • επεξεργασμένοι υδατάνθρακες, όπως λευκό αλεύρι και λευκή ζάχαρη
  • κορεσμένα και τρανς λιπαρά, όπως αυτά που βρίσκονται στα τηγανητά
  • κόκκινα και επεξεργασμένα κρέατα
  • γαλακτοκομικά
  • αυγά

Εάν δεν μπορείτε να αποφύγετε εντελώς αυτά τα τρόφιμα, δοκιμάστε να τα καταναλώνετε λιγότερο. Ακόμη και μια μικρή αλλαγή θα βοηθήσει στη βελτίωση των συμπτωμάτων της ρευματοειδούς αρθρίτιδας. Αυτό ισχύει ιδιαίτερα εάν αντικαταστήσετε ορισμένες προφλεγμονώδεις τροφές με αντιφλεγμονώδεις τροφές, όπως η επιλογή ψαριού αντί για κόκκινο κρέας.

Δίαιτες που ανακουφίζουν από τα συμπτώματα

Η μεσογειακή διατροφή

Ορισμένες δίαιτες είναι φυσικά πλούσιες σε αντιφλεγμονώδεις τροφές. Η μεσογειακή διατροφή είναι ένα εξαιρετικό παράδειγμα, καθώς σύμφωνα με το Arthritis Foundation, συντελεί στη μείωση της φλεγμονής. Ειδικότερα, η μεσογειακή διατροφή περιλαμβάνει:

  • φρέσκα φρούτα και λαχανικά
  • ψάρι
  • ξηρούς καρπούς και σπόρους
  • φασόλια
  • προϊόντα ολικής άλεσης
  • ελαιόλαδο

Η δίαιτα Paleo

Η δίαιτα Paleo ή παλαιοληθηκή δίαιτα, βασίζεται στην ιδέα της κατανάλωσης ίδιων τροφών με αυτά, που κατανάλωναν οι άνθρωποι των σπηλαίων. Προωθεί την κατανάλωση ορισμένων τροφών, που περιορίζουν τη φλεγμονή, όπως τα φρούτα και τα λαχανικά. Περιλαμβάνει, όμως, και πολύ κόκκινο κρέας, που μπορεί να έχει το αντίθετο αποτέλεσμα. Είναι καλό να συμβουλευτείτε το γιατρό σας, πριν δοκιμάσετε αυτή τη δίαιτα. Συγκεκριμένα, περιλαμβάνει:

  • κρέας
  • λαχανικά
  • φρούτα

Όπως και κάποιες άλλες δίαιτες, είναι πλούσια σε πρωτεΐνες και χαμηλή σε υδατάνθρακες. Η δίαιτα Paleo αποφεύγει, επίσης:

  • καλλιεργημένα σιτηρά
  • σάκχαρα
  • γαλακτοκομικά
  • επεξεργασμενες τροφές

Εντούτοις, ενώ η δίαιτα Paleo έχει δείξει κάποια οφέλη για την υγεία, η αποτελεσματικότητά της εξαρτάται από τα συγκεκριμένα τρόφιμα, που επιλέγετε και κατά πόσο αυτά πληρούν τις συγκεκριμένες διατροφικές σας απαιτήσεις. Για αυτό είναι καλό να συζητήσετε με το γιατρό σας, εάν η δίαιτα Paleo είναι κατάλληλη για εσάς.

Το συμπέρασμα

Η ρευματοειδής αρθρίτιδα είναι ένα αυτοάνοσο νόσημα. Ένας σημαντικός αριθμός ατόμων με μακροχρόνια ΡΑ έχει αναφέρει ότι ορισμένα τρόφιμα ανακουφίζουν ή επιδεινώνουν τα συμπτώματα της. Αυτό σημαίνει ότι η διατροφή παίζει ρόλο στη διαχείριση της. Ειδικότερα, η επιλογή αντιφλεγμονωδών τροφών και η υιοθέτηση της μεσογειακής διατροφής μπορεί να βελτιώσει τα συμπτώματα της ρευματοειδούς αρθρίτιδας. Ταυτόχρονα, οι προφλεγμονώδεις τροφές επιδεινώνουν τη φλεγμονή. Επομένως, εάν πάσχετε από ρευματοειδή αρθρίτιδα υιοθετήστε υγιεινές διατροφικές επιλογές, προκειμένου να τη διαχειριστείτε και να βελτιώσετε τη συνολική σας ευημερία.

Επιμέλεια κειμένου: Ηλιάνα Θεοδωρίδου

Αν θέλετε να μαθαίνετε πρώτοι όλα τα νέα της Υγείας, κάνε Like στη σελίδα μας στο Facebook

Σχετικά άρθρα

Ροή Αναρτήσεων