25 Μαΐου 2022

Οδηγός για αρχάριους: Πως να είσαι ευτυχισμένος μόνος σου!

Μερικοί άνθρωποι είναι ευτυχισμένοι όταν είναι μόνοι τους. Ωστόσο, για πολλούς άλλους, η μοναξιά είναι πρόκληση. Εάν ανήκετε στην τελευταία ομάδα, υπάρχουν τρόποι να συμφιλιωθείτε με την ιδέα της μοναξιάς (ναι, ακόμα κι αν είστε σκληροπυρηνικά εξωστρεφής). Το μόνο σίγουρο είναι ότι κατά την διάρκεια της ζωή μας περνάμε αρκετό χρόνο με τον εαυτό μας. Είναι σημαντικό, λοιπόν, ο χρόνος αυτός να είναι ουσιαστικός και να τον απολαμβάνουμε. Έτσι, ανεξάρτητα από αν είστε μοναχικός τύπος ή όχι, αξίζει να επενδύσετε στη δημιουργία μιας καλής σχέσης με τον εαυτό σας. 

Το να είναι κανείς μόνος δεν είναι το ίδιο με το να αισθάνεται μοναξιά

Προτού ξεκινήσουμε, είναι σημαντικό να ξεμπερδέψετε αυτές τις δύο έννοιες στο μυαλό σας: να είστε μόνοι και να αισθάνεστε μόνοι. Παρά το γεγονός ότι οι δύο έννοιες επικαλύπτονται, είναι εντελώς διαφορετικές μεταξύ τους. Αν είστε ένα άτομο που απομονώνεται απόλυτα, δεν σημαίνει ότι είστε αντικοινωνικοί ή ότι δεν έχετε φίλους ή αγάπη στη ζωή σας. Απλώς είστε αρκετά ευχαριστημένοι περνώντας χρόνο μόνοι σας. Σε αυτή τη περίπτωση, λοιπόν, είστε μόνοις σας, δεν αισθάνεστε μοναξιά. Από την άλλη πλευρά, μπορεί να περιτριγυρίζεστε από οικογένεια και φίλους, αλλά η επαφή σας με τους γύρω σας να είναι τόσο επιφανειακή, που στο τέλος της ημέρας νιώθετε περισσότερο άδειοι και αποκομμένοι. Με άλλα λόγια, το να είστε μόνοι σας στεναχωρεί και σας κάνει να αποζητάτε παρέα. Αυτό, λοιπόν, σημαίνει ότι αισθάνεστε μοναξιά.

Βραχυπρόθεσμες συμβουλές για να σας βοηθήσουν με τη μοναξιά

Αυτές οι συμβουλές στοχεύουν στο να σας βοηθήσουν να αρχίσετε να αντιμετωπίζετε το αίσθημα της μοναξιάς. Μπορεί να μην αλλάξουν τη ζωή σας από τη μια μέρα στην άλλη, αλλά μπορούν να σας βοηθήσουν να νιώσετε πιο άνετα με το να είστε μόνοι.

  1. Αποφύγετε να συγκρίνετε τον εαυτό σας με άλλους.

Easier said than done…αλλά προσπαθήστε να αποφύγετε τη σύγκριση με την κοινωνική ζωή των άλλων. Δεν έχει σημασία ο αριθμός των φίλων σας ή η συχνότητα των κοινωνικών σας εξόδων. Σημασία έχει τι σας κάνει ευτυχισμένους! Άλλωστε η ευτυχία (τόσο η δική σας, όσο και του διπλανού σας) δεν κρίνεται από τον αριθμό των φίλων ή των κοινωνικών εξόδων.

  1. Αποστασιοποιηθείτε από τα social media.

Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης δεν είναι εγγενώς κακά ή προβληματικά. Ωστόσο, αν η υπερβολική χρήση σας κάνει να αισθάνεστε απογοητευμένοι και αγχωμένοι, καλό θα ήταν να κάνετε ένα διάλειμμα. Μη ξεχνάτε ότι η εικόνα, που παρουσιάζει ο καθένας στα social media, δεν είναι απόλυτα αληθινή. Στην πραγματικότητα, δεν έχετε ιδέα αν αυτοί οι άνθρωποι είναι πραγματικά χαρούμενοι ή απλώς δίνουν την εντύπωση ότι είναι. Σε κάθε περίπτωση, ο τρόπος που ζει ο καθένας τη ζωή του, δεν πρέπει να επηρεάζει εσάς και τις επιλογές σας, ούτε να δημιουργεί προσδοκίες για το πως θα «έπρεπε» να ζήτε τη ζωή σας! Δοκιμάστε να μην χρησιμοποιήσετε τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για 48 ώρες. Αν νιώσετε διαφορά, δοκιμάστε να θέσετε ένα ημερήσιο όριο 10 έως 15 λεπτών και προσπαθήστε να το τηρήσετε.

  1. Κάντε ένα διάλειμμα από το κινητό σας.

Παρατηρείτε ένα μοτίβο εδώ; Τα κινητά τηλέφωνα και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έχουν αλλάξει αναμφίβολα το concept της μοναξιάς. Είναι κανείς πραγματικά ποτέ μόνος, όταν μπορεί να σηκώσει το τηλέφωνό του και να στείλει μήνυμα ή να τηλεφωνήσει σε όποιον θέλει, όποτε το θέλει; Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η τεχνολογία είναι ένα απίστευτα χρήσιμο εργαλείο για την δημιουργία μιας ψηφιακής κοινότητας, διατηρώντας μας σε επαφή με αγαπημένα πρόσωπα, που ενδεχομένως βρίσκονται μακριά. Ωστόσο, είναι εύκολο να βασιζόμαστε σε συσκευές, προκειμένου να αποφύγουμε να μείνουμε μόνοι με τις σκέψεις μας. 

Την επόμενη φορά που θα μείνετε μόνοι, λοιπόν, απενεργοποιήστε το τηλέφωνό σας ή, τέλος πάντων, κρύψτε το κάπου για μία ώρα. Αξιοποιήστε αυτόν τον χρόνο, για να επανασυνδεθείτε με τον εαυτό σας και να αντιληφθείτε πώς είναι να είσαι πραγματικά μόνος. 

  1. Αφήστε το μυαλό σας να περιπλανηθεί.

Αν αναστατώνεστε στη σκέψη και μόνο της απόλυτης απραγίας, μάλλον έχει περάσει πολύς καιρός από τότε που επιτρέψατε στον εαυτό σας απλά να υπάρχει. Είναι φυσιολογικό να σας είναι δύσκολο στην αρχή. Γι’αυτό μπορείτε να ξεκινήσετε ρυθμίζοντας το χρονόμετρό σας για 5 λεπτά. Θα καθίσετε 5 λεπτά μόνοι με τις σκέψεις σας, χωρίς τηλεόραση, μουσική, ίντερνετ, podcast και βιβλία. Βρείτε ένα άνετο μέρος, για να καθίσετε ή να ξαπλώσετε. Κλείστε τα μάτια σας, κλείστε τα φώτα ή κοιτάξτε έξω από το παράθυρο, αν προτιμάτε. Εάν αυτό είναι πολύ καθιστικό, δοκιμάστε μια επαναλαμβανόμενη εργασία, όπως το πλέξιμο ή το πλύσιμο των πιάτων. Αφήστε το μυαλό σας να περιπλανηθεί — πραγματικά να περιπλανηθεί — και δείτε πού θα σας βγάλει. Μην αποθαρρύνεστε, αν δεν σας πάει πολύ μακριά στην αρχή. Με τον καιρό, το μυαλό σας θα συνηθίσει σε αυτή τη νέα ελευθερία.

  1. Κάντε γυμναστική.

Η άσκηση βοηθά στην απελευθέρωση ενδορφινών αυτών των νευροδιαβιβαστών στον εγκέφαλό σας, που μπορούν να σας κάνουν να νιώσετε πιο ευτυχισμένοι. Εάν δεν γυμνάζεστε συχνά, ξεκινήστε με λίγα μόνο λεπτά την ημέρα, ακόμα κι αν είναι απλώς περπάτημα. Αυξήστε σταδιακά τη δραστηριότητά σας κατά ένα ή δύο λεπτά κάθε μέρα. Έτσι, καθώς θα αποκτάτε αυτοπεποίθηση, δοκιμάστε προπόνηση με βάρη, αερόβιο ή αθλήματα. Τέλος, αν δυσκολεύεστε να βγείτε έξω μόνοι σας, το να πάτε μόνοι σας στο γυμναστήριο μπορεί να είναι ένα εξαιρετικό σημείο εκκίνησης.

  1. Περάστε χρόνο στη φύση.

Ναι, άλλο ένα κλισέ. Αλλά σοβαρά, βγείτε έξω. Χαλαρώστε στην αυλή σας ή κάντε μια βόλτα στο πάρκο. Αφουγκραστήτε τους ήχους και τις μυρωδιές της φύσης. Νιώστε το αεράκι στο πρόσωπό σας.

  1. Εκμεταλλευτείτε τα προνόμια του να είσαι μόνος.

Μερικοί άνθρωποι δυσκολεύονται ιδιαίτερα να είναι ευτυχισμένοι όσο ζουν μόνοι. Σίγουρα, μπορεί να είναι λίγο βαρετό και δεν υπάρχει κανείς εκεί, για να σας ακούσει και να σας συντροφεύσει. Αλλά το να ζεις μόνος έχει επίσης τα καλά του. Προσπαθήστε να εκμεταλλευτείτε τον φυσικό και πνευματικό χώρο, που σας δίνει η μοναξιά. Μπορείτε να μαγειρέψετε ή να βάλετε την αγαπημένη σας μουσική και να χορέψετε σαν να μην σας βλέπει κανείς, γιατί, πραγματικά…δεν σας βλέπει κανείς.

  1. Αχοληθείτε με τον εθελοντισμό.

Υπάρχουν τόσοι πολλοί τρόποι να αφιερώσετε τον χρόνο σας στην υπηρεσία των άλλων. Μπορείτε να γίνετε εθελοντής δια ζώσης ή να βοηθήσετε εξ αποστάσεως από το σπίτι σας. Σε κάθε περιπτώση, το να βοηθάτε τους άλλους μπορεί να σας κάνει να νίωσετε χρήσιμοι. Επιπλέον, θα σας βοηθήσει να αισθάνεστε συνδεδεμένοι με τους άλλους, ενώ εξακολουθείτε να περνάτε ποιοτικό χρόνο μόνοι σας.

  1. Αναγνωρίστε τα πράγματα για τα οποία είστε ευγνώμονες.

Σύμφωνα με έρευνες, η ευγνωμοσύνη ενισχύει τα συναισθήματα της ευτυχίας και της ελπίδας. Καθώς, λοιπόν, είναι εύκολο να θεωρούμε πολλά πράγματα δεδομένα, αφιερώστε λίγο χρόνο και απαριθμήστε τα πράγματα, για τα οποία είστε ευγνώμονες. Δεν χρειάζεται να είναι κάτι το συγκλονιστικό. Αντιθέτως, η ευτυχία βρίσκεται σε τόσο απλά πράγματα, όσο ο πρωινός καφές ή το αγαπημένο σας τραγούδι. Αν, λοιπόν, αυτή η πρακτική σας βοηθάει, μπορείτε να κάνετε μια λίστα με τα πράγματα, που εκτιμάτε στη ζωή σας. 

  1. Μην είστε σκληροί με τον εαυτό σας.

Ο αυτοστοχασμός είναι καλό πράγμα. Η σκληρή αυτοκριτική, όμως, δεν είναι. Κατατρώει την αυτοπεποίθηση και την ευτυχία σας. Όταν, λοιπόν, ακούτε αυτή την αρνητική αυτοκριτική φωνή μέσας σας, προσπαθήστε να στραφείτε προς την πιο θετική φωνή στο κεφάλι σας. Γενικότερα, μην κρίνετε τον εαυτό σας πιο σκληρά από ό,τι θα κρίνατε κάποιον άλλο. Όλοι κάνουμε λάθη και η πρόοδος δεν προέρχεται από την σκληρή αυτοκριτική, αλλά από την δυνατότητά μας να μάθουμε από αυτά.

  1. Βρείτε μια δημιουργική διέξοδο.

Δοκιμάστε κάτι νέο και διαφορετικό, προσπαθήστε να βγείτε από το comfort zone σας. Μάθετε να παίζετε ένα όργανο, να ζωγραφίζετε ή να γράφετε μικρές ιστορίες. Κάντε το μόνοι σας ή εγγραφείτε σε μια τάξη. Δώστε στον εαυτό σας αρκετό χρόνο για να δείτε αν αξίζει να το επιδιώξετε. Εάν δεν σας αρέσει, μπορείτε τουλάχιστον να το διαγράψετε από τη λίστα σας και να προχωρήσετε σε κάτι άλλο.

Μακροπρόθεσμες συμβουλές για να σας βοηθήσουν με τη μοναξιά

Όσο αρχίσετε να συμφιλιώνεστε με τις καθημερινές πτυχές του να είστε μόνοι, μπορείτε να πάτε ένα βήμα παραπερα.

  1. Αλλάξτε τη ρουτίνα σας.

Ακόμη και μια καθημερινότητα, που λειτουργεί καλά μπορεί τελικά να μετατραπεί σε μια βαρετή ρουτίνα, αφήνοντάς σας χωρίς έμπνευση. Σκεφτείτε την καθημερινή σας ρουτίνα και το άμεσο περιβάλλον σας. Τι σας αρέσει ακόμα και αν έχει γίνει βαρετό; Εάν δεν είστε σίγουροι, ρίξτε μια ματιά τριγύρω. Αλλάξτε θέση στα έπιπλα του σπιτιού σας, βάψτε έναν τοίχο ή ξεκαθαρίστε την ντουλάπας σας. Προσπαθήστε να βρείτε μια ασχολία, που θα σας βοηθήσει να βγείτε από την βαρεμάρα της ρουτίνας.

  1. Ενισχύστε τους τρόπους που αντιμετωπίζετε το άγχος.

Ο σύγχρονος τρόπος ζωής είναι γρήγορος και με πολλά άγχη. Δεν έχει νόημα να αγνοούμε αυτήν την πραγματικότητα. Θυμάστε όμως εκείνη τη φορά, που σας συνέβη κάτι κακό και καταφέρατε να το αντιμετωπίσετε; Αυτή, λοιπόν, είναι μια ικανότητα, που αξίζει να συνεχίσετε να αναπτύσσετε. Σκεφτείτε πώς τα καταφέρατε τότε και γιατί αυτό λειτούργησε. Σκεφτείτε πώς μπορείτε να χρησιμοποιήσετε την ίδια νοοτροπία για να αντιμετωπίσετε τρέχοντα προβλήματα και καταστάσεις. Αυτή είναι, επίσης, μια καλή στιγμή για να δώσετε κάποιο credit στον εαυτό σας. Είστε πιθανώς πολύ πιο δυνατοί και ανθεκτικοί από όσο φαντάζεστε.

  1. Επενδύστε στις σχέσεις σας.

Όσο πιο άνετα νίωθετε όταν είστε μόνοι, τόσο πιο πιθανό είναι να κοινωνικοποιείστε λιγότερο. Σαφώς, δεν υπάρχει τίποτα κακό με αυτό, αλλά οι στενές κοινωνικές επαφές εξακολουθούν να είναι σημαντικές. Επισκεφθήτε, λοιπόν, την οικογένειά σας, έναν φίλο ή βγείτε έξω με τους συναδέλφους σας από τη δουλειά. 

  1. Εξασκηθείτε στη συγχώρεση.

Τι σχέση έχει η συγχώρεση με την ευτυχία σου; Πολλά, όπως αποδεικνύεται. Μεταξύ άλλων πλεονεκτημάτων για την υγεία, η πράξη της συγχώρεσης μπορεί να μειώσει το άγχος και την κατάθλιψη. Δεν έχει να κάνει τόσο με το να αισθανθεί καλά ο άλλος, οσο έχει να κάνει με το να αισθανθείτε καλά εσείς. Αυτό συμβαίνει, γιατί η συγχώρεση μπορεί να αφαιρέσει ένα φορτίο από πάνω σας. Και φυσικά η συγχώρεση δεν αφορά μονό τους άλλους, αλλά και τον ίδιο μας τον εαυτό!

  1. Φρόντισε την υγεία σας.

Η ψυχική υγεία μπορεί να επηρεάσει τη σωματική υγεία και το αντίστροφο. Η φροντίδα της σωματικής σας υγείας μπορεί να σας βοηθήσει να ενισχύσετε τη συνολική σας ευτυχία. Επιπλέον, είναι ένας καλός τρόπος για να καλλιεργήσετε μια καλή σχέση με τον εαυτό σας. Υιοθετήστε μια ισορροπημένη διατροφή, την σωμαντική άσκηση και φροντίστε να κοιμάστε επαρκώς. Μην ξεχνάτε τα ετήσια check-ups και τις επισκέψεις στο γιατρό σας.

  1. Κάντε σχέδια για το μέλλον.

Πού θέλετε να βρίσκεστε σε 5 ή σε 10 χρόνια, τόσο σε προσωπικό όσο και σε επαγγελματικό επίπεδο; Τι χρειάζεται να κάνετε, για να επιτύχετε αυτούς τους στόχους; Η καταγραφή των στόχων σας είναι το πρώτο βήμα προς την πραγματοποίησή τους. Το να έχετε σχέδια για το αύριο μπορεί να σας βοηθήσει να αισθανθείτε πιο αισιόδοξοι σήμερα.

Μη φοβάστε να ζητήσετε βοήθεια

Μερικές φορές, η αυτοφροντίδα και η ευγνωμοσύνη δεν αρκούν για να διώξουν τα συναισθήματα θλίψης ή μοναξιάς. Είστε υπερβολικά αγχωμένοι και δυσκολεύεστε να αντεπεξέλθετε στην καθημερινότητά σας; Έχετε συμπτώματα άγχους και κατάθλιψης; Τότε είναι σημαντικό να εξετάσετε το ενδεχόμενο να απευθυνθείτε σε έναν ψυχοθεραπευτή. Δεν χρειάζεται να φτάσετε σε ένα σημείο κρίσης, για να μπείτε στη διαδικασία της ψυχοθεραπεία. Το να θέλετε απλώς να γίνετε καλύτεροι και να περνάτε χρόνο μόνοι σας είναι ένας πολύ καλός λόγος, για να κλείσετε ένα ραντεβού!

Επιμέλεια: Ηλιάνα Θεοδωρίδου

Αν θέλετε να μαθαίνετε πρώτοι όλα τα νέα της Υγείας, κάνε Like στη σελίδα μας στο Facebook

Σχετικά άρθρα

Τελευταία Νέα

Δημοφιλή Εβδομάδας