20 Ιουλίου 2024
30.7 C
Athens

10 Συμβουλές για να κάνετε φίλους σε κάθε ηλικία, σύμφωνα με τους ειδικούς


Το να κάνουμε φίλους είναι ένα ουσιαστικό μέρος της ανθρώπινης ζωής. Στην πραγματικότητα, η φιλία μπορεί να είναι ισχυρό φάρμακο. Υπάρχουν πολυάριθμες μελέτες που δείχνουν ότι η ισχυρή κοινωνική υποστήριξη μπορεί να αυξήσει την αυτοεκτίμηση, να απαλύνει το άγχος και να βελτιώσει τη συνολική υγεία. Ορισμένες μελέτες την αναφέρουν ακόμη και ως ένα παροιμιώδες “εμβόλιο” για τη βελτίωση της υγείας.

Περισσότεροι από το ένα τρίτο των ενηλίκων ηλικίας 45 ετών και άνω αισθάνονται μοναξιά και σχεδόν το ένα τέταρτο των ενηλίκων άνω των 65 ετών είναι κοινωνικά απομονωμένοι. Ενώ η μοναξιά έχει συνδεθεί εδώ και καιρό με την επιδείνωση της ψυχικής υγείας, ενέχει επίσης αυξημένο κίνδυνο άνοιας, καρδιακών παθήσεων και εγκεφαλικών επεισοδίων.

Η εύρεση ποιοτικών φίλων αποτελεί εμπόδιο σε κάθε ηλικία, αλλά οι ηλικιωμένοι μπορεί να δυσκολεύονται περισσότερο. “Στην τρίτη ηλικία, τείνουμε να είμαστε λιγότερο ενεργοί σε περιβάλλοντα που δίνουν την ευκαιρία να κάνουμε φίλους”, λέει η GinaMarie Guarino, σύμβουλος ψυχικής υγείας με άδεια του PsychPoint. Ενώ οι νεότεροι άνθρωποι συχνά βρίσκουν την κοινωνικοποίηση μέσα στο σχολείο και τα χόμπι, οι μεγαλύτεροι ενήλικες μπορεί να περνούν τον χρόνο τους δίνοντας προτεραιότητα στην οικογένεια ή την καριέρα τους.

“Μερικοί άνθρωποι δεν προχωρούν ποτέ πέρα από τους φίλους που έκαναν στο σχολείο ή στο κολέγιο ή μένουν με μέλη της οικογένειας. Ωστόσο, καθώς μεγαλώνουμε, οι πρώην σχολικοί φίλοι μπορεί να απομακρυνθούν, οι άνθρωποι φεύγουν και οι κύκλοι φιλίας μειώνονται”, λέει η ψυχοθεραπεύτρια και συγγραφέας αυτοβοήθειας Tina B. Tessina, PhD.

Το να κάνετε φίλους αργότερα στη ζωή σας μπορεί να είναι πρόκληση, αλλά όχι αδύνατο. Αν αγωνίζεστε να ενισχύσετε τους κοινωνικούς σας κύκλους, δοκιμάστε αυτές τις 10 συμβουλές για να κάνετε φίλους σε κάθε ηλικία.

Βρείτε χρόνο για τα χόμπι σας

Υπάρχει ένα αντικείμενο που πάντα σας ενδιέφερε ή μια δεξιότητα που θέλατε να μάθετε; Έχετε μια δραστηριότητα που κάποτε σας έδινε χαρά και έχει μείνει στο περιθώριο; Τα χόμπι συχνά βγαίνουν από τις λίστες με τις δουλειές μας όταν η ζωή γίνεται πολυάσχολη, αλλά μπορούν να αποτελέσουν ένα χρήσιμο εργαλείο για τη γνωριμία με άλλους με παρόμοια ενδιαφέροντα.

“Είναι σημαντικό να επανασυνδεθείτε με πράγματα που σας ευχαριστούν και αυτό είναι ο ευκολότερος τρόπος για να δημιουργήσετε νέες φιλίες οργανικά”, λέει η Paige Harnish, αδειούχος ανεξάρτητη κοινωνική λειτουργός και ιδιοκτήτρια της Lifetime Therapy Services.

Βελτιώστε τις καλλιτεχνικές σας δεξιότητες σε ένα κοινοτικό μάθημα ζωγραφικής, ενισχύστε τις ορμόνες σας με ένα ομαδικό μάθημα γυμναστικής, γίνετε μέλος μιας λέσχης βιβλίου – οι ευκαιρίες είναι ατελείωτες. Αφιερώστε χρόνο για χόμπι που μπορούν να εμπλουτίσουν τη συνολική σας ευτυχία και να σας προσφέρουν έναν εύκολο δρόμο για φιλίες.

10 Συμβουλές για να κάνετε φίλους σε κάθε ηλικία, σύμφωνα με τους ειδικούς

Μη φοβάστε να κάνετε την πρώτη κίνηση

Όπως τα ραντεβού, έτσι και η εύρεση φιλίας απαιτεί να ρισκάρετε και να βγείτε έξω. Το να πάρετε την πρωτοβουλία να ξεκινήσετε συζήτηση με κάποιον ή να τον προσκαλέσετε σε μια έξοδο μπορεί να σας φανεί αμήχανο στην αρχή. Μην αφήσετε το φόβο της απόρριψης να σας κρατήσει πίσω από το να κάνετε την πρώτη κίνηση και να δείξετε ενδιαφέρον για να γνωρίσετε κάποιον.

Αν η πρόσκλησή σας απορριφθεί ή αν διαπιστώσετε ότι δεν έχετε ισχυρή σύνδεση, μην το πάρετε προσωπικά. “Συγχαρείτε τον εαυτό σας που είχε το θάρρος να πάρει αυτό το ρίσκο. Πάρτε μια ανάσα και όταν νιώσετε ότι είναι η κατάλληλη στιγμή, προσπαθήστε ξανά με κάποιον άλλο”, λέει η ψυχοθεραπεύτρια Arlene B. Englander, LCSW, MBA.

Γίνετε μέλος μιας κοινότητας ή μιας εθελοντικής ομάδας

Η Jessica Tappana, ψυχολόγος και ιδρύτρια του Aspire Counseling, διαπιστώνει ότι η επαναλαμβανόμενη έκθεση και τα κοινά ενδιαφέροντα είναι τα δύο βασικά στοιχεία που ενισχύουν τις φιλίες. “Αναζητήστε ευκαιρίες για να βλέπετε τακτικά την ίδια ομάδα ανθρώπων. Μπόνους, αν πρόκειται για μια ομάδα ανθρώπων που έχουν φυσικά τα ίδια ενδιαφέροντα ή αξίες”, λέει η Tappana.

Αυτές οι κοινοτικές ομάδες και τα προγράμματα εθελοντισμού μπορούν να δημιουργήσουν μια σταθερή ρουτίνα που παρέχει μια φυσική σχέση με την πάροδο του χρόνου. Καθώς θα γνωρίσετε αυτούς τους συνομηλίκους, πιθανότατα θα έχετε ευκολότερο χρόνο να δημιουργήσετε βαθύτερες φιλίες.

Επικοινωνήστε με το τοπικό κέντρο κοινότητας της πόλης σας για να βρείτε ευκαιρίες και ομάδες. Πολλές πόλεις διαθέτουν κέντρα δραστηριοτήτων για ηλικιωμένους που είναι δωρεάν για το κοινό. Μπορείτε ακόμη να αναζητήσετε ένα τοπικό δημοτικό κέντρο ή κάτι παρόμοιο, το οποίο συχνά παρέχει προγράμματα για ενήλικες κάθε ηλικίας.

Η εξεύρεση ευκαιριών για εθελοντισμό μπορεί να απαιτεί κάποια πρόσθετη έρευνα εκ μέρους σας. Αν είστε παθιασμένοι με έναν συγκεκριμένο σκοπό, απευθυνθείτε σε έναν οργανισμό της περιοχής σας για να ρωτήσετε για ευκαιρίες εθελοντισμού. Εάν παρακολουθείτε θρησκευτικές λειτουργίες, ο τόπος λατρείας σας μπορεί επίσης να φιλοξενεί εκδηλώσεις εθελοντισμού στις οποίες μπορείτε να συμμετάσχετε.

Έχετε ανοιχτό μυαλό

Σε κανέναν δεν αρέσει να τον κρίνουν κατά πρόσωπο. Όταν συναντάτε νέους ανθρώπους, ο ψυχίατρος Dr. Rashimi Parmar συνιστά να έχετε ελεύθερο μυαλό όταν πλησιάζετε κάποιον νέο για μια πιθανή φιλία. “Προσπαθήστε να είστε λίγο πιο επιεικείς και ευέλικτοι κατά τη διάρκεια των αλληλεπιδράσεών σας και δώστε στο άτομο περισσότερο χρόνο για να εξελιχθεί με εσάς”, μοιράζεται: “Επικεντρωθείτε περισσότερο στις θετικές πτυχές του ατόμου, ενώ αγνοήστε τις μικρές ατέλειες ή διαφορές”.

Ενώ υπάρχει μια αρμονία που έρχεται με το να βρεις κάποιον που σου μοιάζει, μην αγνοείτε ανθρώπους με διαφορετικά ενδιαφέροντα. “Μερικές φορές έλκουμε προς τους ανθρώπους με τους οποίους νιώθουμε ότι μοιάζουμε περισσότερο, αλλά πολύς πλούτος μπορεί να προέλθει από τη διαφορετικότητα”, λέει η Saba Harouni Lurie, ιδρύτρια του Take Root Therapy.

Δουλέψτε πάνω στην αυτοεκτίμησή σας

Το να δουλέψετε πάνω στην αυτοεκτίμησή σας μπορεί να είναι πιο εύκολο να το λέτε παρά να το κάνετε, αλλά το να την ενισχύσετε, μπορεί να σας βοηθήσει πολύ στο να βρείτε παρέες. Η Parmar ενθαρρύνει τους ασθενείς να ασχολούνται τακτικά με την αυτοσυμπόνια και τη θετική αυτο-ομιλία.

Καθώς αποκτάτε εμπιστοσύνη στον εαυτό σας, χρησιμοποιήστε το ως ευκαιρία για να αποκτήσετε αυτογνωσία. Αναρωτηθείτε τι είδους σχέσεις θέλετε να έχετε στη ζωή σας και ανακαλύψτε ποιες αρετές φέρνετε σε μια φιλία. Η καλύτερη κατανόηση του εαυτού σας μπορεί να σας βοηθήσει να προσελκύσετε ανθρώπους που ταιριάζουν στη σχέση που αναζητάτε και να ξεχωρίσετε τις ασταθείς φιλίες.

10 Συμβουλές για να κάνετε φίλους σε κάθε ηλικία, σύμφωνα με τους ειδικούς

Μην ξεχνάτε να ανταποδίδετε

Η φιλία είναι ένας δρόμος διπλής κατεύθυνσης. Οι υγιείς φιλίες συνήθως απαιτούν και τα δύο μέρη να αισθάνονται ότι επενδύουν στη σχέση. Η αμοιβαιότητα μπορεί να είναι ένα αξιόπιστο μέτρο για το τι αξία δίνει κάποιος σε μια φιλία.

Η Lurie συνιστά να αναρωτηθείτε: “Όταν προσκαλείτε κάποιον να μιλήσετε ή να κάνετε κάτι, αποδέχεται την πρόσκληση; Όταν τους κάνετε μια ερώτηση, ανταποκρίνονται και συνεχίζουν τη συζήτηση με τη δική τους ερώτηση;”. Αν η σχέση είναι μονόπλευρη, ίσως να μην είναι το κατάλληλο άτομο για να εστιάσετε την προσοχή σας.

Σε μια σχέση “δίνω και παίρνω”, δεν θέλετε επίσης να είστε μόνο “παίρνετε”. Να είστε αυθεντικοί και ευάλωτοι, αλλά μην χρησιμοποιείτε τη φιλία σας ως ευκαιρία για να εκμεταλλευτείτε κάποιον. Αν είστε ο φίλος που μιλάει πάντα για τον εαυτό του, να έχετε επίγνωση του να ρωτάτε και να ακούτε ενεργά το άτομο με το οποίο ξεκινάτε μια φιλία.

Δημιουργήστε χώρο και χρόνο για νέες φιλίες

Το χτίσιμο μιας φιλίας απαιτεί προσπάθεια, αλλά χρειάζεται χρόνο και πόρους για να τη διατηρήσετε. ” Εξασφαλίστε χρόνο, ενέργεια και οικονομικούς πόρους, ώστε να μπορείτε να επενδύσετε μέρος τους σε ποιοτικές φιλίες”, συνιστά η Parmar.

Είναι δύσκολο να οικοδομήσετε μια σχέση αν διαπιστώσετε ότι σας λείπει ο χρόνος για να ασχοληθείτε και να περάσετε χρόνο μαζί. “Αν έχετε ένα πολυάσχολο πρόγραμμα και νιώθετε εξαντλημένοι στο τέλος της ημέρας, ίσως πρέπει να δώσετε προτεραιότητα στο καθημερινό σας πρόγραμμα και να διαθέσετε λίγο χρόνο τα Σαββατοκύριακα προς αυτή την κατεύθυνση”, λέει η Parmar.

Ενώ οι περιστάσεις της ζωής έρχονται, αφιερώνοντας χρόνο για τη φιλία θα ωφελήσει μακροπρόθεσμα την υγεία και την ευτυχία σας.

Κοιτάξτε τους ανθρώπους που ήδη γνωρίζετε

Η αναζήτηση ενός φίλου μπορεί να μοιάζει εκφοβιστική και μπορεί να αισθάνεστε ότι ξεκινάτε από το μηδέν. Ενώ κάνετε νέους φίλους, μην ξεχνάτε τους ανθρώπους που ήδη γνωρίζετε”, προτείνει η Tessina.

“Υπάρχουν γνωστοί στη δουλειά, στην εκκλησία, στη γειτονιά σας, που ασχολούνται με το σχολείο του παιδιού σας (ή το δικό σας) ή αλλού με τους οποίους θα μπορούσατε να αναπτύξετε μια φιλία; Σκεφτείτε να τους προσεγγίσετε”, ενθαρρύνει. Κάντε μια προσπάθεια να ενισχύσετε μια υπάρχουσα σχέση και δείτε πού θα σας οδηγήσει.

Αγκαλιάστε το διαδίκτυο

Κατά τη διάρκεια της πανδημίας του COVID-19, η κοινωνία έχει υποχωρήσει στην εξ αποστάσεως εργασία – και στις φιλίες.

Η Nadia Charif, προπονήτρια ευεξίας και σύμβουλος στο Coffeeble, έχει διαπιστώσει ότι οι πελάτες της μπορούν να βρουν την ευτυχία μέσα από τις διαδικτυακές σχέσεις. “Ένα εκπληκτικό ποσοστό ευτυχίας που προκαλείται από φίλους μπορεί να προέλθει από τις ψηφιακές συνδέσεις”, λέει.

Η Charif συνιστά την αναζήτηση ομάδων στο Facebook με άτομα με κοινά ενδιαφέροντα. “Πράγματι, η ίδια μου η γιαγιά είναι φανατική του Facebook και εξακολουθεί να είναι αρκετά ζωντανή -κοινωνικά και συναισθηματικά- στην ηλικία των 83 ετών”, σχολιάζει.

Οι διαδικτυακές κοινότητες ενδέχεται να μετατραπούν σε προσωπικές φιλίες. Δοκιμάστε να βρείτε τοπικές ομάδες στο Facebook ή βρείτε τοπικές εικονικές και προσωπικές εκδηλώσεις χρησιμοποιώντας εφαρμογές όπως το MeetUp.

10 Συμβουλές για να κάνετε φίλους σε κάθε ηλικία, σύμφωνα με τους ειδικούς

Μη φοβάστε να ζητήσετε βοήθεια

Αν διαπιστώσετε ότι αισθάνεστε κολλημένοι ή παλεύετε με τα συναισθήματά σας κατά τη διάρκεια της αναζήτησης, σκεφτείτε να απευθυνθείτε σε έναν σύμβουλο ψυχικής υγείας για υποστήριξη. Η Parmar διαπιστώνει ότι μερικές φορές μπορεί να υπάρχουν “βαθιά ριζωμένα ζητήματα όπως κατάθλιψη, άγχος ή καταστάσεις που σχετίζονται με τραύματα και πρέπει πρώτα να αντιμετωπιστούν”.

Καταστάσεις όπως η κατάθλιψη μπορούν να τροφοδοτήσουν την κοινωνική απομόνωση, ενώ το άγχος μπορεί μερικές φορές να προκαλέσει φόβους για τη συμμετοχή σε κοινωνικές δραστηριότητες. Παρομοίως, μπορεί να σας φανεί χρήσιμο να δουλέψετε πάνω σε στρατηγικές αν αισθάνεστε λίγο αποθαρρυμένοι ή μόνοι.

Συμπεράσματα

Η εύρεση φίλων μπορεί να είναι πρόκληση σε κάθε ηλικία, αλλά μην αφήσετε αυτό να σας αποτρέψει από το να διευρύνετε τον κοινωνικό σας κύκλο. Οι διαπροσωπικές σχέσεις συμβάλλουν στην υγεία, την ευτυχία και τη συνολική σας ευημερία.

Είναι φυσιολογικό να νιώθετε νευρικότητα ή αμηχανία όταν προσπαθείτε να συνάψετε μια φιλία. Μακροπρόθεσμα, βγαίνοντας από τη ζώνη άνεσής σας και διατηρώντας ένα ανοιχτό μυαλό μπορεί να σας βοηθήσει να δημιουργήσετε μόνιμες σχέσεις.

Άρθρα Ψυχικής Υγείας

Πηγή




Αν θέλετε να μαθαίνετε πρώτοι όλα τα νέα της Υγείας, κάνε Like στη σελίδα μας στο Facebook

Σχετικά άρθρα

Τελευταία Νέα

efimerevonta-nosokomeia
efimerevonta-farmakeia

Δημοφιλή Εβδομάδας

Editors' Picks