Όπως διαπίστωσαν οι ειδικοί, τα παιδιά που στερούνται τον ύπνο, τείνουν να παίρνουν περισσότερες θερμίδες την επόμενη μέρα. Κάποιες μάλιστα από αυτές τις επιπλέον θερμίδες προέρχονται από μη υγιεινά σνακ ή διάφορες λιχουδιές με ζάχαρη.

«Όταν τα παιδιά δεν κοιμούνταν όσο έπρεπε, έπαιρναν επιπλέον 74 θερμίδες την ημέρα, επειδή αύξαναν κατά 96 τις θερμίδες που προέρχονταν από μη βασικές τροφές, όπως είναι τα πατατάκια και οι σοκολάτες, κάτι που δυνητικά αυξάνει τον κίνδυνο παχυσαρκίας», είπε η Jill Haszard, βιοστατιστικός στο Πανεπιστήμιο του Otago στο Dunedin της Νέας Ζηλανδίας.

«Μια τέτοια διαφορά θα μπορούσε εύκολα να εξηγήσει γιατί o μη επαρκής ύπνος αυξάνει τον κίνδυνο παχυσαρκίας στα παιδιά», τονίζει.

Τα ευρήματα ήταν ανεξάρτητα από τυχόν αλλαγές στο χρόνο σωματικής δραστηριότητας.

Οι ερευνητές ανέλυσαν δεδομένα από τη δοκιμή DREAM (Daily Rest, Eating and Activity Monitoring), στην οποία συμμετείχαν 105 παιδιά μεταξύ 8 και 12 ετών με διάφορα μεγέθη σώματος. Περίπου το 61% από αυτά θεωρούνταν κανονικού βάρους. Τα υπόλοιπα ήταν υπέρβαρα ή παχύσαρκα.

Τα παιδιά πήγαν για ύπνο μια ώρα νωρίτερα για μια εβδομάδα, ακολούθησε μία εβδομάδα κανονικού ύπνου και στη συνέχεια πήγαν για ύπνο μια ώρα αργότερα, επίσης για μία εβδομάδα.

Όλα φορούσαν μια συσκευή στον καρπό τους για να παρακολουθείται η συμπεριφορά τους όλο το εικοσιτετράωρο, συμπεριλαμβανομένου του χρόνου ύπνου, καθιστικής ζωής, ελαφριάς σωματικής δραστηριότητας και μέτριας έως έντονης σωματικής δραστηριότητας.

Δύο φορές την εβδομάδα, τα παιδιά ρωτήθηκαν τι είχαν φάει και πιει τις προηγούμενες 24 ώρες.

Τα 82 παιδιά με πλήρη δεδομένα έχασαν 48 λεπτά ύπνου τη νύχτα, ενώ ξυπνούσαν οκτώ λεπτά νωρίτερα κατά μέσο όρο, σύμφωνα με τη μελέτη. Ο επιπλέον χρόνος που ήταν ξύπνια περιελάμβανε 31 λεπτά καθιστικής ζωής, 21 λεπτά ελαφριάς δραστηριότητας και τέσσερα λεπτά έντονης δραστηριότητας.

Συνολικά, τα κουρασμένα παιδιά έτρωγαν κατά μέσο όρο 74 επιπλέον θερμίδες την ημέρα και 96 περισσότερες θερμίδες προερχόμενες από λιχουδιές. Λιγότερες θερμίδες προέρχονταν από βασικές τροφές που είναι σημαντικές για μια υγιεινή διατροφή.

Αφού συνυπολογίστηκε η αυξημένη ενέργεια που απαιτείται για να μείνει κανείς ξύπνιος περισσότερο στη διάρκεια της μέρας, οι αλλαγές συνδέθηκαν με την κατανάλωση 63 περισσότερων θερμίδων την ημέρα κατά μέσο όρο.

Οι ερευνητές παρατήρησαν μια ισχυρότερη σχέση μεταξύ της απώλειας ύπνου και της πρόσληψης θερμίδων από φαγητά που καταναλώνονται το βράδυ περισσότερο για ευχαρίστηση και λιγότερο για τη συμβολή τους στην υγεία και δίνουν περισσότερες θερμίδες.

Ενώ η αυξανόμενη δραστηριότητα οδήγησε στην κατανάλωση περισσότερων υγιεινών τροφών, ο αυξημένος χρόνος καθιστικής ζωής αύξησε την κατανάλωση φαγητού το βράδυ.

«Τα ευρήματα δείχνουν ότι οι αλλαγές στη διατροφή και όχι η μείωση της σωματικής δραστηριότητας, εξηγούν γιατί ο μη επαρκής ύπνος αυξάνει τον κίνδυνο παιδικής παχυσαρκίας», δήλωσε η επικεφαλής της μελέτης DREAM Rachael Taylor, επίσης από το Πανεπιστήμιο του Otago.

«Αν και η βελτίωση του ύπνου δεν είναι συνήθως το πρώτο πράγμα που μας έρχεται στο μυαλό όταν σκεφτόμαστε να διαχειριστούμε το βάρος μας, μπορεί να είναι μια καλή επιλογή», ​​είπε η Taylor.

Οι ερευνητές είπαν ότι θα απαιτηθεί περαιτέρω μελέτη για να καθοριστεί εάν ο ύπνος είναι μια καλή παρέμβαση για τη βελτίωση της διατροφής και του βάρους με την πάροδο του χρόνου.

«Η εύρεση τρόπων για τη βελτίωση των συνηθειών του ύπνου, συμπεριλαμβανομένου του διαβάσματος ή του μπάνιου πριν τον ύπνο, μπορεί να βοηθήσει τα παιδιά να επεκτείνουν τον χρόνο ύπνου τους στις συνιστώμενες 10 έως 11 ώρες τη νύχτα και να μειώσουν τον κίνδυνο περιττών κιλών και παχυσαρκίας», είπε η Haszard.

Τα ευρήματα παρουσιάστηκαν στο Διεθνές Συνέδριο για την Παχυσαρκία, στη Μελβούρνη της Αυστραλίας.

Πηγή