25 Μαΐου 2022

Μνήμη: Επιστήμονες βρήκαν τρόπο να ανανεώσουν τον εγκέφαλο

Επιστήμονες ίσως ανακάλυψαν ένα φάρμακο για τον γερασμένο εγκέφαλο και τη μειωμένη μνήμη. Πειράματα σε τρωκτικά έδειξαν ότι η χορήγηση εγκεφαλονωτιαίου υγρού από νεότερης ηλικίας ζώα βελτίωσε αισθητά τη μνήμη στα γερασμένα ποντίκια. Η βελτίωση οφείλεται κυρίως σε μια πρωτεΐνη (FGF17) που περιέχεται στο «νεανικό» υγρό.

Οι Αμερικανοί ερευνητές του Πανεπιστημίου Στάνφορντ της Καλιφόρνιας, με επικεφαλής τους νευροεπιστήμονες Ταλ Ιλάμ και Τόνι Γουίς-Κορέϊ, που έκαναν τη δημοσίευση στο «Nature», σύμφωνα με το ίδιο και τους New York Times, ευελπιστούν ότι η ανακάλυψη θα οδηγήσει μελλοντικά σε θεραπευτικές εφαρμογές στους ανθρώπους (π.χ. με άνοια ή Αλτσχάιμερ), αν και η έρευνα βρίσκεται ακόμη σε αρχικό στάδιο.

Μνήμη: Τι έδειξε το εγκεφαλονωτιαίο υγρό

Ο δρ Τόνι Γουίς-Κορέι σε παλαιότερη έρευνά του είχε δείξει ότι η χορήγηση αίματος από νεότερα ζώα σε γερασμένα αναστρέφει εν μέρει τη γήρανση. Τώρα η προσοχή στράφηκε στο εγκεφαλονωτιαίο υγρό. Οι γιατροί εδώ και καιρό χρησιμοποιούν το εγκεφαλονωτιαίο υγρό ως δείκτη της υγείας του εγκεφάλου και της εμφάνισης νευρολογικών παθήσεων αναφέρει το Αθηναϊκό-Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων.

Η νέα έρευνα αξιοποιεί αυτό το υγρό από οργανισμούς σε νεαρή ηλικία για την ανανέωση της μνήμης γερασμένων οργανισμών. Οι ερευνητές προσδοκούν ότι τελικά το εν λόγω υγρό και ειδικότερα η πρωτεΐνη FGF17 – που θα μπορούσε να χορηγείται και μόνη της – θα αποδειχτεί ένα είδος ελιξίριου για την υγεία του εγκεφάλου και της μνήμης.

Μια από τις πρακτικές δυσκολίες είναι ότι είναι δύσκολη η συλλογή του εγκεφαλονωτιαίου υγρού. Επιπλέον, ανακύπτει το ερώτημα βιοηθικής κατά πόσο είναι σωστό να ληφθεί τέτοιο υγρό από έναν νέο άνθρωπο για να μεταφερθεί σε έναν ηλικιωμένο. Η χορήγηση μόνο της πρωτεΐνης FGF17 και όχι όλου του υγρού είναι πιθανώς μια πιο πρακτική λύση.

Πηγή